• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    שיקולים בבחירת אמצעי מניעה


    שיקולים בבחירת אמצעי מניעה.


    אחרי שההכרעה ההלכתית הרפואית הזוגית והאישית היא שיש צורך במניעת הריון כרגע, יש לגשת לבירור מעשי של האפשרויות השונות ולבחור אמצעי מניעה מתאים.

    תוכלו לקרוא באתר על השיקולים ההלכתיים, וכן על תהליך קבלת ההחלטות.

    חשוב להבין שלכל אחד מהאמצעים יש יתרונות ויש חסרונות. אף אחד מהאמצעים אינו מושלם. אין בפנינו ברירה אלא לבחור את החסרונות שנעדיף להתמודד איתם, בתמורה ליתרונות שבחירה באותו אמצעי מקנה.

    קיימים סוגים רבים ושונים של אמצעי מניעה, תיאור כללי של הסוגים השונים מהותית יש בדף סוגים שונים של אמצעי מניעה. לא פעם יש קבוצה של אמצעי מניעה שיש להם מאפיינים דומים מבחינות מסוימות, אך גם יש ביניהם הבדלים שעשויים להשפיע על החוויה של מי שמשתמשת בהם באופן משמעותי, למרות שמבחינת מנגנוני הפעולה שלהם ההבדלים קטנים יחסית.

    המלצתנו היא לקרוא בעיון את המידע על סוגי המניעה השונים שבאתר, וכן מידע נוסף שתאתרו בעצמכם, ובאמצעות הרופאה שלכם והסמכויות ההלכתיות שאתם פונים אליהם בדרך כלל, בין היתר לאור הנושאים הבאים. לחיצה על כל אחד מהנושאים תפתח הרחבה הנוגעת אליו:

     

    המצב הרפואי

    בראש ובראשונה, חשוב להבין מהו המצב הפיזיולוגי של האישה, והאם יש איזושהי התוויית נגד לאמצעי מניעה מסוימים. חשוב לשים לב שהנושא הרפואי שעשוי להשפיע על האפשרות להשתמש באמצעים מסוימים, אינו בהכרח קשור לגינקולוגיה, אף שכמובן יש למידע רפואי בתחום הגניקולוגי חשיבות רבה. כך לדוגמה- נשים שיש להן בעיות קרישה בדם, בדרך כלל לא יוכלו להשתמש באמצעי מניעה הורמונליים משולבים.
     

    משך המניעה

    על איזו תקופת מניעה מדובר? לשאלה זו כמובן אין בדרך כלל תשובה מדויקת, אך במקרים רבים יש ידיעה כלשהי לגבי טווח הזמן הרלוונטי. לשאלה זו השלכות רבות. למשל, ישנם אמצעים שיש להם יתרונות לשימוש ארוך טווח, שאינם קיימים באותה מידה בשימוש קצר טווח. מאידך, יש חסרונות שקשה להתמודד איתם לאורך זמן, אך לטווח קצר הם בעייתיים פחות.
     

    אחוזי הצלחה

    אחוזי ההצלחה של האמצעים השונים במניעת הריון שונים מאד אלה מאלה. לא תמיד יש לנתון זה חשיבות זהה. כך למשל, במצב של סכנת חיים במקרה של כניסה להריון, הכרחי לבחור באמצעי מניעה שיש להם יעילות מרבית. לעומת זאת, במקרה של אישה שחושבת שתרצה להרות מאד בקרוב, יתכן שתעדיף אמצעי שיש לו יתרונות שהיא רוצה, אף אם אחוזי ההצלחה שלו במניעת הריון נמוכים יותר.חשוב לשים לב לכך שבדיווחים על אחוזי ההצלחה במניעת הריון, בהרבה מסוגי אמצעי המניעה יש פער בין אחוזי ההצלחה בשימוש אידיאלי לבין אחוזי ההצלחה הממשיים של המשתמשות בפועל. זאת כיוון שלא כולן משתמשות באמצעי המניעה באופן אופטימלי, או מחוסר ידע או בשל תקלות שאופייניות לסוגי אמצעי מניעה מסוימים.
     

    שימוש בהורמונים

    לנשים שונות יש התייחסות שונה לשימוש בהורמונים, בתחום של מניעת הריון ובכלל. יש נשים שכלל אינן מוטרדות מהנושא ויש נשים שחשוב להן מאד שלא להשתמש באמצעים הורמונליים כלל. האם יש לאישה שצריכה למנוע הריון עמדה בנושא? רצון ללמוד את הנושא?
     

    הופעת הווסת

    ישנן נשים שמעדיפות להשתמש באמצעי המניעה כדרך להשפיע על הופעת הוסת באופן כללי, או כדרך לשלוט בתזמון הוסת באופן נקודתי. לאחרות חשוב מאד שאמצעי המניעה לא ישפיע על המנגנונים הטבעיים, והוסת תופיע באופן שבו הייתה מופיעה ללא המניעה. יש לא מעט נשים שנושא זה אינו מהותי עבורן, והוא לא מהווה שיקול לאף אחד מהכיוונים. האם יש לך עמדה בשאלה זו?שאלה זו היא למעשה מקרה פרטי של שאלה כללית יותר: מהי ההשפעה של אמצעי המניעה המדובר על גוף האישה? האם יש השפעות שעדיפות בעיניך?
     

    הדרישות התפעוליות של אמצעי המניעה

    אמצעי מניעה שונים דורשים סוגים שונים מאד של תפעול. יש כאלה שקל יותר להשיג, ויש כאלה שזמינים פחות. יש כאלה שמחייבים פעולה (למשל הכנסה והוצאה) בכל פעם שמקיימים יחסים, ואחרים לא. יש כאלה שדורשים פעולה יומית, ויש כאלה שמשמשים לתקופה ארוכה בלי התערבות. העלויות הכלכליות של האמצעים שונה, וכך גם התכיפות שבה יש צורך בבדיקה רפואית או במרשם רופאה. בקריאת המידע על האמצעים השונים כדאי לשים לב לנתונים הנוגעים לנושאים אלה, ולנסות להעריך האם אופן השימוש באמצעי המדובר מתאים לצרכים שלך?
     

    השלכות הלכתיות

    בנוסף לעצם ההחלטה על מניעת הריון לתקופה מסוימת, ובנוסף להתלבטות ביחס לאמצעי המניעה המתאים ביותר לאותה אישה וזוג באותו זמן, שאלות מעשיות והלכתיות רבות מתעוררות סביב השימוש באמצעי המניעה השונים. לאמצעי מניעה שונים יש השלכות הלכתיות שונות. המודעות לשאלות ההלכתיות השונות יכולה להשפיע לא רק על הבחירה ביניהם אלא גם על אופן השימוש. ידע מוקדם והתנהלות מתוך מודעות לאתגרים הלכתיים יכול לצמצם את המקרים שבהם בני הזוג יאסרו, ולהקל על טהרה במקרה שנאסרו. יועצות ההלכה ישמחו לעמוד לרשותך להתייעצות לפני בחירה באמצעי מניעה, לקראת תחילת השימוש, ובמהלך השימוש באמצעי מניעה. מומלץ מאד לפעול בהתאם למידע ההלכתי מלכתחילה, ולא להמתין למצב הלכתי מאתגר ורק אז לפנות לקבלת מידע הלכתי . נושאים הלכתיים מרכזיים שעשויים לעורר שאלות בעקבות שימוש באמצעים השונים הם: הכתמות ודימומים בין וסתיים חישובי וסתות חציצות בטבילה הזמן המומלץ מבחינה הלכתית לבצע הליכים רפואיים
     

    תופעות לוואי

    לאמצעים שונים עשויות להיות תופעות לוואי מסוגים שונים. חלקן נדירות, וחלקן שכיחות. חשוב לזכור לבחון את הנושא, כדי להיות מודעים לכך במקרה שתופעות לוואי מופיעות. לעיתים תופעות הלוואי דורשות טיפול רפואי בהקדם.
     

    השתדלנו, בין היתר, להתייחס לנקודות אלה בדברים שכתבנו על האמצעים השונים בדפי המידע השונים על סוגי אמצעי המניעה המגוונים, באופן מפורש או בדרך ‏אגב.‏ הנושאים שהעלינו אינם היחידים שעשויים להשפיע על קבלת ההחלטה, וניתן לחשוב על נושאים נוספים. בנוסף, מומלץ להתייעץ עם סמכות רפואית כדי לוודא התאמה אישית של סוג האמצעי הנבחר. מובן מאליו שאין לשאלות המכוונות שהתייחסנו אליהן תשובה “נכונה”. לנשים שונות מתאים שימוש באמצעים שונים. לא פעם, לאותה אישה יתאימו אמצעים שונים בתקופות שונות בחייה. יועצות ההלכה ישמחו לעמוד לרשותך אם תרצי את עזרתנו בהתלבטות ובשקילת הצדדים השונים בקבלת ההחלטה.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות