• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    צומות בתקופת ההנקה


    אישה מניקה צריכה לצום רק בתשעה באב וביום כיפור. גם בצומות מרכזיים אלו יש לקחת בחשבון את בריאותם של האם המניקה והיונק, ולהתנהל בהתאם מבחינה פרקטית ומבחינה הלכתית.


    צום בהנקה מעלה שאלות לגבי בריאותם של שני אנשים שונים – האם המניקה והתינוק היונק. לרוב רובן של הנשים המניקות לא יגרום הצום שום סיכון רפואי. עם זאת נשים מניקות רבות מדווחות שחוויית הצום בהנקה היתה קשה יותר מזו של צומות בתקופות אחרות.

    השו”ע והרמ”א (או”ח תק”נ, א’) פוסקים במפורש שנשים מניקות חייבות בצום ביום כיפור ובתשעה באב. להלן הנחיות כלליות בנושא זה. כבכל נושא הלכתי אחר כשישנו חשש לפיקוח נפש יש מקום לפסיקה אישית חריגה. במקרה שיש לאם או לתינוק בעיה או קושי רפואיים יש צורך בהתייעצות רפואית והלכתית אישית עם סמכות הלכתית. בשאר הצומות נשים מניקות אינן חייבות לצום.

    מומלץ שאישה מניקה תקפיד באופן מיוחד על שתיית כמויות גדולות בימים שלפני הצום, ועל מנוחה במהלך הצום עצמו. כדי להגיע לצום באופן המיטבי ולצלוח אותו בקלות האפשרית חשוב להיערך לקראתו כמה וכמה ימים מראש. להקפיד למשך מספר ימים לפחות על שתיית כמויות גדולות במיוחד של מים מדי יום (כשלושה – ארבעה ליטרים ביום בכל אחד מהימים שקודמים לצום) ועל אכילת מאכלים המסייעים לצום יעיל כגון פחמימות מורכבות. מבחינה הלכתית הצום חשוב הרבה יותר מהתפילה בבית הכנסת. בני זוג שיש להם ילדים קטנים הזקוקים לטיפול והשגחה ישתדלו במיוחד למצוא פתרונות למצב שלא ידרשו מהאם המניקה להתאמץ יותר מדי – אם על ידי העסקת ביביסיטר למשל, או במקרה שפיתרון זה אינו אפשרי, בנוכחותו של האב בבית בכדי להקל על האם, גם במחיר ויתור על תפילה בציבור, או ויתורים אחרים.
    לא מומלץ להפחית את מספר ההנקות במהלך הצום, מחשש ליצירת דלקת בשד.
    ביחס להשפעת הצום על היונק, כמעט ואין מידע מחקרי. פורסם רק מאמר אחד בנושא:מאמרה של אורלי שפי,  “צום יום הכיפורים והשפעתו על נשים מניקות” שפורסם באסיא 14 בשנת 2004. כפי שתוכלי לקרוא שם, במחקר היחיד שנערך על בני אדם נמצאו הבדלים קלים בהרכב החלב לאחר צום, ובמחקרים שנערכו על בעלי חיים נצפו שינויים קטנים בהרכב החלב, וכן הפחתה מסויימת בכמות החלב ביום שלאחר הצום. נתונים סטטיסטיים בנושא לא קיימים.

    ד”ר דינה צימרמן שהיא יועצת הלכה, רופאת ילדים, ויועצת הנקה, סבורה שברוב רובם של המקרים צום לא יפגע בצרכיו התזונתיים של התינוק. עם זאת ניתן לשאוב מנת חלב לפני הצום, שניתן יהיה לתת לתינוק לקראת סוף היום אם יהיה בכך צורך. (בבקבוק, כוס או כפית, בהתאם לגילו והרגליו של היונק) כמו כן מומלץ שהאם תתכנן שהיום שלאחר הצום יהיה יום רגוע ונינוח, שבו תוכל להניק לעיתים קרובות יותר מבדרך כלל על מנת להשיב את תפקודה של מערכת אספקת החלב לקדמותה.

    כאמור, כל שנאמר לעיל הוא הנחיה כללית. אם את סבורה שמצבך מצריך פסיקה אישית, או שיהיו לך שאלות נוספות נשמח לעמוד לרשותך.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות