• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    שאלות הלכתיות הנוגעות לאיסוף זרע


    דף זה נכתב תודות לתרומת מר מיכאל ואדר סקופ

    במהלך טיפולי פוריות יש כמה שלבים שונים שבהם נדרש זרע על מנת לקיים את התהליך. ראשית, בשלב בירור הפוריות יתבקש הגבר לתת דוגמת זרע במטרה לאבחן את מצב הפוריות שלו. בעת הפריה מלאכותית כשזרע מוזרק לגופה של האישה, יש צורך בנוזל זרע שנאסף קודם לכן. בדומה לכך, במקרה של הפרייה חוץ גופית במעבדה יש צורך בזרע שנאסף כדי לייצר את ההפריה. הגעת נוזל הזרע למעבדה במהירות (בהתאם להוראות המעבדה, בדרך כלל תוך שעה) אחרי שיצאה מגופו של הגבר, היא דרישה רפואית שמשפיעה על האפשרויות הטכניות לאיסוף זרע.

    האתגר ההלכתי בנושא זה הוא האיסור ההלכתי על הוצאת זרע לבטלה, לפיו לגבר מותר להוציא זרע רק במסגרת יחסי אישות ואגינליים (ומדי פעם ביחסי אישות אנאלי, לפי חלק מהדעות). בכל דרך אחרת הוצאת זרע עלולה לעבור על איסור הוצאת זרע לבטלה. בנוסף לאיסור על קיום יחסים בשיטת משגל נסוג, כנלמד מהסיפור של ער ואונן (ספר בראשית פרק לח) שהוא מקור האיסור בתורה, אסורים מבחינה הלכתית רוב המצבים של אוננות על ידי הגבר.

    מצבים נוספים שבהם עולה שאלת חלותו של האיסור על הוצאת זרע לבטלה היא מניעת הריון כפי שאפשר לקרוא בדף על היבטים הלכתיים בשאלות של תכנון משפחה. השאלה ההלכתית עולה בעיקר במקרה של אמצעי מניעה חוסמים.
    במצבים של דיספארניה (כאבים ביחסים), על הזוג להתייעץ עם סמכות הלכתית מהי הדרך לשמור על ההלכה ועל הצרכים האישיים והזוגיים שלהם לאור המצב האישי שלהם.

    בהקשר של טיפולי פוריות הרבנים המלווים את עבודתנו, הרב הנקין זצ”ל ויבל”א הרב ורהפטיג, פוסקים כי אין חשש לאיסור הוצאת זרע לבטלה למטרת כניסה להיריון וקיום מצוות פרו ורבו.

    עם זאת, עדיין יש מקום לבירור הלכתי בנוגע לשיטת איסוף הזרע.
    אמנם שימוש בקונדום כאמצעי מניעה אסור למעט במקרים שיש בהם חשש פיקוח נפש, אולם מכיוון שאיסוף זרע באמצעות קיום יחסים עם קונדום דומה יותר ליחסי אישות רגילים יש פוסקים רבים שמעדיפים זאת על אפשרויות אחרות של איסוף זרע. חלקם אפילו מעדיפים להדריך את הזוג להשתמש בקונדום עם חור קטן (שנעשה באמצעות מחט סטרילית) שמאפשר באופן עקרוני לזרע להיכנס לנרתיק, כך שאינו מתאים באופן מלא לקונדום שנאסר הלכתית.

    פוסקים אחרים, כולל הרב הנקין והרב ורהפטיג, מתירים אחת משתי השיטות הקיימות כאשר בחירת דרך האיסוף ניתנת לבחירת הזוג לפי העדפתם.

    שיטה ראשונה: איסוף תוך כדי יחסי אישות: שימוש בקונדום סטרילי ללא קוטל זרע או חומר סיכה במקום פרטי. אף אם יש אפשרות לקיים יחסים במרפאה, ישנה עדיפות הלכתית לפרטיות.
    ניתן להשיג קונדום המתאים לאיסוף זרע ממרפאת הפוריות, ברכישה מקוונת (אונליין,לדוגמא דרך אמזון) או דרך מכון שפרה.

    שיטה שנייה: איסוף ידני: אף שהרבנים המלווים את עבודתנו מתירים איסוף ידני של זרע לצורך טיפולי פוריות, בבחירת שיטה זו, ישנה עדיפות שהזוג יעשו ככל האפשר על מנת להבחין שהפעולה היא לא אוננות. לדוגמא, האישה שלא חל עליה איסור הוצאת זרע לבטלה יכולה לסייע לבעלה, אף שבמצבים רגילים הדבר אסור. אם זו אינה אפשרות הוא יכול להשתמש ביד רפה או שימוש בכפפה עבה. האפשרות האחרונה שהיא הכי פחות מועדפת הינה שהגבר יגרה את עצמו. אף שהיא אסורה בדרך כלל היא מותרת במצבים שהטיפול מתבצע בזמן שבני הזוג אסורים.

    חשוב לדעת שבמקרים של בדיקות או טיפולים התלויים בזמן, אם הדבר אינו בעיתי מבחינה רפואית ניתן לבדוק את האופציה של הקפאת הזרע ואז תהיה אפשרות לאיסוף דרך יחסי אישות או השתתפות של האישה בזמן מוקדם יותר.

    יועצות הלכה מלוות פוריות עברו הכשרה מיוחדת ללוות נשים וזוגות בכל שאלה הקשורה לפוריות. במהלך בירור פוריות שלכם, אנו מזמינות אתכם ליצור קשר כדי לקבוע פגישה אישית עם יועצת הלכה מלוות פוריות. השירות הינו חינמי ונתמך על ידי תרומות מהציבור.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות