• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    טבילה באגם או בים בחוץ לארץ

    כ״ו באלול ה׳תשע״ח

    שאלה:

    שלום,
    אני נמצאת עכשיו בניו זילנד באי הדרומי. בבית חב"ד אמרו לי שבכל האי אין מקווה כשר. אני אמורה לטבול במוצ"ש.
    הבנתי שאפשר לטבול בים. האם אפשר לטבול גם באגמים או בנהרות? יש כאן המון כאלה. להבנתי, מקור המים בהם הוא מהגשמים וממי השלגים שנמסו בהרים.
    לא יודעת אם זה משנה, אני אשכנזיה.
    הבנתי שהטבילה יכולה להיות מסוכנת ולכן אני אמורה לטבול ביום השמיני. האם לאחר הטבילה ביום אנחנו מותרים או רק כשירד החשכה בלילה השמיני אחרי שטבלתי ביום?
    עניין נוסף – אני נוהגת לטבול שלוש פעמים. בגלל שאין איתי עוד אישה, בעלי יוודא שכל הגוף שלי במים בזמן הטבילה. קראתי שהוא אמור להסתכל עלי רק מהטבילה השניה. האם אני אמורה לטבול פעם נוספת בגלל זה?
    האם יש עוד דברים שעלי לדעת לפני טבילה בטבע?
    תודה רבה רבה. שבת שלום ופורים שמח.


    תשובה:

    שלום לך,

    לא ניתן לטבול בנהר או באגם המוזנים ממי גשמים ומי הפשרת שלגים כיוון שהמים בהם נחשבים כ"מים זוחלים", כלומר מים זורמים, ולא ניתן לטבול בהם. אם באגם ישנו אזור בו המים אינם זורמים, ניתן לטבול בו, אך יש צורך לברר את המציאות בשטח לעומקה כדי לדעת האם ניתן להחשיב חלק מסויים מהאגם ככשר לטבילה.

    כפי שציינת ניתן לטבול בים אם מתקיימים מספר תנאים:

    ראשית, הרגליים צריכות להיות נקיות, יש לנקותם לפני הטבילה ולוודא שהקרקע איננה בוצית, כך שהרגליים לא יתלכלכו בבוץ או בזפת בזמן הטבילה.

    שנית, יש להשתדל למצוא מקום טבילה בו תוכלי לטבול בנחת, ללא חשש שיראו אותך וללא סכנה בטיחותית. אם את חוששת לצניעותך, תוכלי ללבוש חלוק רחב ולהוריד אותו כשאת כבר בתוך המים. אם אינך מוצאת מקום בו תוכלי לטבול בצנעה, תוכלי לטבול בחלוק רחב ורפוי.

    את צודקת שאם יש לך אפשרות לטבול ביום בצורה פרטית ובטוחה, עדיף במקרה כזה לטבול ביום השמיני ולא בלילה (כלומר לדחות את הטבילה לבוקר למחרת). אחרי טבילה ביום, אף על פי שטבלת, יהיה מותר לכם לקיים יחסים רק אחרי צאת הכוכבים.

    אם אין אישה יהודיה שתנכח בטבילה ואת טובלת בנוכחות בעלך עליך לטבול טבילה אחת לבדך, ומהטבילה השנייה ואילך הוא יסתכל. אינך צריכה להוסיף טבילות מעבר למנהג הרגיל שלך.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,

    כל טוב ושבת שלום.

    נירה בלבין, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות