• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    כתם חום ורדרד שאשתי ראתה

    י״א בשבט ה׳תשע״ט

    שאלה:

    שלום רב,
    אני שואל בשם אשתי, היא קצת נבוכה לשאול לכן אשאל.
    אנחנו לא דתיים אך התחתנו לפני כחודש וחצי ומשתדלים לשמור על טהרת המשפחה. 
    אשתי כבר טבלה פעם אחת לאחר החתונה. היא אמורה לקבל בשבוע הקרוב מחזור, אלא אם כן היא בהריון.
    אתמול בבוקר היא חשבה שהיא מקבלת מחזור אבל היה צבע חום חד פעמי וזה הפסיק – כלומר אין מחזור.
    רצינו לשאול אם מדובר בכתם שהוא אסור. זה צבע חום ורדרד לדבריה, וזה הפסיק.
    קראנו שייתכן שזה קורה בהריון וכדומה.
    נשמח לעזרה.
    תודה


    תשובה:

    שלום ומזל טוב,

    כדי לענות על שאלתך יש לברר שני נושאים:

    1. מהו אופיו של הכתם- מראה המוגדר מבחינה הלכתית ככתם (תוכלו לקרוא על הגדרת כתם כאן) לא בהכרח נחשב כמראה אוסר. הדבר תלוי במספר גורמים כמו גודלו של הכתם, המשטח עליו הוא נמצא ועוד, תוכלו לקרוא על תנאים אלו בדף המידע העוסק דיני כתמים וכן להעזר בסרטון הווידאו האם יש מצבים בהם אפשר לדעת מה הדין מבלי להראות את הכתם.

    2. מהו בדיוק צבעו של הכתם- גם אם הכתם נחשב כאוסר לפי דיני כתמים, עדיין יתכן שתבעו איננו אוסר. ישנם צבעים שאין בהם שום אדמומיות ונחשבים מותרים מבחינה הלכתית, וישנם צבעים הנוטים לאדום ונחשבים כצבעים שעשוים לאסור אתכם. תוכלו לקרוא על כך בדף המידע צבעים מותרים ואוסרים. צבע חום-ורדרד כפי שאתה מתאר הוא צבע שיש לגביו ספק ולכן מומלץ לפנות לרב או ליועצת הלכה בשאלת חכם ולהראות את הכתם. אם תבחרו שלא להראות יהיה עליכם להניח שהכתם הינו בצבע אוסר. אם אינכם יודעים למי לפנות אתם מוזמנים לפנות אלינו שנית בציון אזור מגוריכם וננסה להפנותכם לדמות מתאימה.

    אם לאחר קריאת דפי המידע או לאחר שאלת חכם אתם חושבים שהכתם אוסר יהיה עליכם לעשות את כל תהליך הטהרה (הפסק טהרהשבעה נקיים וטבילה) לאחר שיחלפו ימי ההמתנה המינימליים- על חישוב ימי ההמתנה לפי העדות השונות תוכלו לקרוא כאן ובסרטון הווידאו בנושא. במקרה זה אין הבדל אם מדובר בהריון או לא.

    שמירת טהרת המשפחה עשויה להוות אתגר בתחילת הדרך, אם אתם מרגישים שתרצו בקשר עם רב או יועצת הלכה המתגוררים באזורכם, כיתבו לנו מהיכן אתם ונשמח לנסות לחבר ביניכם לבין דמות מתאימה.

    נשמח לעמוד לרשותכם בכל עת,

    כל טוב ובשורות טובות!

    נירה בלבין, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות