• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    כתמים ולחץ

    כ״ח בשבט ה׳תשע״ט

    שאלה:

    היי…
    אני כלה די טריה (נשואה כחודש וחצי).
    אני עדיין מתביישת בכל הקטע הזה שלהראות את הלבנים או העדים שלי לבעלי… (גם לאמא) ולכן אני מרגישה שאני אוסרת או מתירה את עצמי בלי לדעת אם אכן זה נכון או לא…
    כל העניין של הלכות טהרה מלחיץ אותי במיוחד… אני כל הזמן מפחדת שאני מכשילה אותי או את בעלי.
    אני בודקת את עצמי הרבה פעמים (ז”א הרבה בשירותים או את העדים אני מסתכלת כמה פעמים שאולי לא אפספס משהו)
    לדוג’ למדתי שכל מה שבהרגשה ויש איזשהוא כתם, זה מטמא ומאז כל פעם אני מרגישה כאלו אני מקבלת ורצה לשירותים.
    קרה לי כבר מספר פעמים שזה לא היה כלום אלא מראה טהור (שקוף לבן או צהוב) אבל זה מתסכל ממש. אני מרגישה שאני תמיד “בהיכון”, אני חוששת תמיד.
    למשל בשבת הרגשתי שאולי קיבלתי, רצתי לשירותים, אכן היה מראה טהור אבל היה גם כתמון ממש קטן בצבע כתמתם כזה. 90 אחוז שזה לא דם… זרקתי את הנייר ולא אמרתי כלום.
    אבל אני עכשיו מפחדת שאולי אני טמאה ולא יודעת מה לעשות…


    תשובה:

    שלום לך ומזל טוב!

    ההיכרות הפתאומית עם נושא חדש וחשוב בהלכה עשויה להיות מטלטלת, ונשמח לעשות כל שביכולתנו כדי לעזור לך להתידד עם התחום.

    אין סיבה שתהיי תלויה באמא שלך, ואפילו לא באישך, כדי לדעת מהו מעמדך ההלכתי. את יכולה להיות אחראית על הנושא ובאמצעות המידע שבאתר שלנו, התכתבות או שיחה ישירה עם יועצות ההלכה או דמות הלכתית באיזור מגורייך תוכלי בעצמך לדעת מה עליך לעשות. נשמח לסייע לך לאתר דמות כזו.

    באופן כללי בתחום של טהרת המשפחה ברירת המחדל היא שאת טהורה כל עוד לא התרחש אירוע שגרם לך להיאסר. אין צורך לחפש מצבים שאוסרים אותך, אלא להפך: טוב מאד להתנהל באופן שיצמצם את הזמנים שבהם את אסורה ככל שניתן מבחינה הלכתית. תוכלי לקרוא על הנושא בדף המידע העוסק בהתנהלות לאור דיני כתמים. נשמח להשיב על שאלות שיתעוררו בעקבות קריאת דף המידע.

    בנוסף למידע חשוב לנו לספר לך שלעיתים הקושי במפגש עם הלכות טהרת המשפחה הוא ‘טריגר’ שמציף קושי רחב יותר: אצל נשים שסובלות מתסמונת OCD הלכות טהרה עשויות להיות נושא שמציף באופן אובססיבי, כשההלכה היא רק לבוש שבו מתגלה התסמונת. במקרה כזה האישה תסבול סבל רב שהדרך למנוע אותו היא טיפול רפואי ולאו דווקא מידע הלכתי. אם את מרגישה שהחשש שלך פוגע באיכות חייך או שחרדה כזו היא משהו שאת מכירה כהתמודדות שלך לאורך השנים, כדאי אולי לפנות לרופאת המשפחה שלך ולשוחח איתה על הנושא, ואולי גם לפנות לטיפול מסוג CBT שהוא יעיל לסוג זה של בעיה.

    אנחנו כאן לרשותך להתמודדות עם כל מקרה שבו את מתלבטת מהו הדין.

    במצב שתיארת, ובהנחה שאת מספרת על מקרה של קינוח רגיל עם נייר טואלט (ולא בדיקה פנימית שתצריך בירור אחר), אין אפשרות להיאסר אלא אם כן את גם אשכנזיה וגם בטוחה שחלפו פחות מ15 שניות מסופו של זרם השתן עד לקינוח, וזאת אפילו אם מדובר במראה של דם אדום, אלא אם הופיע בשטף כמו בוסת. אם אינך בטוחה שחלף זמן קצר יותר לא יתכן שתאסרי אפילו אם את אשכנזיה. גם אם שני התנאים התקיימו יתכן והמראה אינו אוסר, אך יש צורך בהמשך בדיקת הנושא.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,

    ברכות לרגל נישואיכם! שתזכו לבניין עדי עד!

    תרצה קלמן, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות