• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    כתמים לפני הוסת

    ט״ו בשבט ה׳תשע״ח

    שאלה:

    שלום רב,
    ב"ה אני נשואה עם ילדים. 
    במשך השנים תמיד היו לי מחזורים באורך 23–37 ימים בד"כ מצליחה לעשות הפסק ביום ה5⁄6 .תמיד כבר יומיים שלושה לפני קבלת הווסת מופיעים לי כתמים (שבד"כ לא אוסרים) אבל קרה לא פעם שאסרתי אותנו ואז לקח לווסת עוד יומיים או שלושה להופיע.
    1.האם ניתן למנוע את הכתמים האלו בדרך כלשהיא?
    2.כיצד אדע בוודאות כי הווסת אכן מופיעה ואלו לא רק כתמים?
    תודה רבה!


    תשובה:

    שלום לך,

    כתמים לפני הווסת הם תופעה שכיחה מאוד, בחלק מהמקרים ניתן להצביע על הגורם לתופעה כגון: נטילת הורמונים או לקראת גיל המעבר ובחלק מהמקרים לא. ישנם מקרים שבהם נשים מדווחות כי שתייה מרובה מסייעת להן בהפחתת כתמים.

    כיוון שלא מדובר בבעיה רפואית, כדאי למצוא דרך הלכתית להתמודד עם התופעה כך שלא תאסרי במקרים שהדבר אינו הכרחי.

    אנחנו מבחינים מבחינה הלכתית בין כתם לדימום, כאשר מדברים על דימום הכוונה ראיית דם בשטף, בעוד שבכתם הכוונה היא לדם שנמצא על התחתונים או על תחתונית ללא הרגשה. תוכלי לקרוא על כך בדף המידע המגדיר מהו כתם.

    בעוד שדימום בשטף אוסר תמיד, כתמים לא תמיד אוסרים אותך, ואין סיבה לאסור את עצמך במקרה של כתם שאיננו אוסר לפי דיני כתמים. תוכלי לקרוא על כך בדף המידע העוסק בדיני כתמים.

    בנוסף, כדי למנוע מצב בו את אוסרת את עצמך ללא הכרח הלכתי, מומלץ שתקראי את דף המידע המדריך להתנהלות לאור דיני כתמים ותפעלי על פיו. כך למשל, הימנעות מלבישת בגדים לבנים בימים שלפני קבלת הווסת תסייע לך שלא להיאסר לשווא.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,

    כל טוב.

    נירה בלבין, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות