• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    כתמים חומים בשבעה נקיים- איך לא להאסר

    י׳ בשבט ה׳תשע״ו

    שאלה:

    מידי חודש, לאחר מספר ימים נקיים, מופיעים לי כתמים חומים (גדולים מגודל גריס) על תחתונית לבנה בה אני משתמשת, ומאלצים אותי להתחיל ולספור מחדש.

    אינני מצליחה להיטהר בזמן לימי הביוץ, והווסת (שהיא כשלעצמה מסודרת) מופיעה מספר ימים לאחר הטבילה. אני מניקה ילד בן שנתיים. אני מעוניינת בהריון נוסף (אני בת 36, וכל חודש חשוב לי).

    האם יש דרך לפתור את הבעיה, שלא כוללת התייעצות עם רב? אין סיכוי שזה יעשה.

    בתודה על תשומת הלב.


    תשובה:

    שלום לך,

     כפי שתוכלי לקרוא בדף המידע העוסק בדיני כתמים, כתם עשוי לאסור אותך רק אם הוא על חפץ שמקבל טומאה. ישנן שיטות שונות לגבי דינה של תחתונית לבנה.
    מדברייך עולה שאין רב שאת מתייעצת איתו בדרך כלל, ולכן נביא בפנייך את שיטתם של רבני האתר – הרב הנקין והרב ורהפטיג. על פי שיטה זו תחתונית אינה מקבלת טומאה ולכן כתם בימים שאת מותרת לא יאסור אותך גם אם הוא גדול. במהלך ימי השבעה נקיים אם נראה כתם גדול מכגריס על התחתונית עלייך לבצע בדיקה פנימית, ודינך יקבע על פי המראה שעל הבדיקה בלי קשר לגודלו (עוד בנוגע לבדיקה פנימית תוכלי לקרוא כאן).

    חשוב שתוודאי שאת יודעת בדיוק מהו גודל גריס, שכן נשים רבות סבורות שגודל גריס קטן ממשהוא בפועל, ואוסרות את עצמן לחינם. תוכלי להיעזר במטבע של שקל, שקטן מעט גודל גריס. מכיוון שגריס הוא מידת שטח, יש לבדוק בדייקנות כתם שצורתו אינה עגולה לעיתים קרובות כתם ארוך נראה גדול במבט ראשון אך בדיקה מדוקדקת מעלה ששטחו קטן מגריס (עוד בנושא תוכלי לקרוא כאן).

    אם אכן הכתם גדול מגריס, או שמדובר במראה על בדיקה פנימית הוא יהיה אסור או מותר בהתאם לצבעו. גווני החום הם בדרך כלל צבעים מסופקים, שרק לבקי בכך יש אפשרות לדעת אם הם אוסרים או מותרים.
    האם פניה לאישה תקל על הקושי שלך לשאול על המראה שאת רואה? ישנן יועצות הלכה העונות על שאלות הקשורות למראות, ואחרות ישמחו לתווך בינך לבין הרב המקומי. גם במקומות שלא מתגוררות בהן יועצות הלכה ישנן לא פעם רבניות אליהן ניתן לפנות. אם תכתבי אלינו שוב ותצייני היכן את מתגוררת נשמח לנסות לאתר דמות נשית שתוכלי לפנות אליה.
    כמו כן רבנים רבים מציבים ליד ביתם תיבה אליה ניתן להכניס שאלות ולצרף מספר טלפון ולזכות למענה באופן אנונימי כמעט. נשמח לנסות לברר עבורך אם קיימת אפשרות כזו במקום מגורייך.

    במידה ובכל זאת לא תשאלי על המראות שאת רואה, תאלצי להחמיר ולאסור את עצמך. יהיה חבל מאד אם תעשי זאת. נשמח מאד לסייע לך למצוא דרך לשאול את שאלותייך באופן שיהיה לך נוח, אם באחת הדרכים שהזכרנו או באופן אחר שחשבת עליו.

    נשמח לעמוד לרשותך בעתיד.

    תרצה קלמן, יועצת הלכה.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות