• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    הפחתת בדיקות, כתמים בשבעה נקיים, והסתגלות לסרזט

    י׳ בשבט ה׳תשע״ו

    שאלה:

    שלום,
    ילדתי לפני 11 שבועות לידה ראשונה.
    שבוע לאחר הלידה התחלתי לקחת סרזט.
    7 שבועות לאחר הלידה הצלחתי לטבול (לאחר הקלות מהרב- תחתונים כהים או תחתונית, בדיקות רק ביום הראשון, השלישי והשביעי).

    פחות משבוע לאחר הטבילה ראיתי כתמים על התחתונית שבהמשך הפכו לדימום ונאסרתי.
    התחלתי לספור 7 נקיים אך ביום השביעי ראיתי על העד מראה שהרב הורה שאוסר.
    מאז במשך שבוע ויומיים לא הצלחתי להתחיל לספור, כמעט ולא ראיתי כתמים על התחתונית אך בבדיקות תמיד היה דם (לא קצת של שריטה או משהו, אלא כתם ממש על העד באזור העליון של האצבע).
    כלומר, תמיד לאחר שניקיתי עשיתי הפסק, אך למחרת הבדיקה הראשונה לא הייתה טובה.

    ההנחה שלי היא כי הכתמים נובעים מהסרזט (מכיוון שלפני ההריון מעולם לא היו לי כתמים) ובמצב בו הייתי מותרת הם כלל לא היו אוסרים ואפילו יכול להיות שלא הייתי מודעת לקיומם.

    היום בבוקר (חמישי) סופסוף הבדיקה הייתה נקיה.
    לשאלתי, הרב הורה לי להמשיך עם ההקלות שכתבתי קודם.
    במשך היום חשתי קצת רטיבות באיזור, חשבתי שזה הפרשות ולכן ניגבתי עם נייר טואלט לבן ולצערי הסתכלתי על הנייר עליו היו כתמים בהירים (ורוד-אדמדם).
    להבנתי, לא נאסרתי מכיוון שהדבר לא היה לאחר עשיית צרכים ונייר אינו מטמא. ומכיוון שהרב התיר לי ללבוש צבעוני או תחתונית והרי זה אותו דבר.
    האם אני צודקת? ואני יכולה להמשיך בספירה?

    דבר נוסף, הבנתי שהבדיקה ביום השלישי נועדה למקרה ששוכחים לבדוק ביום האחרון ואז לא מאבדים את כל הספירה ואפשר לחשב מהיום השלישי. אם כן, האם אני יכולה לוותר עליה ולבדוק רק ביום השביעי?

    שאלה נוספת,
    הבנתי שכדי לעצור את ההכתמות ניתן להגדיל את המינון של הגלולה לתקופה מסויימת.
    האם זה נכון?
    אם כן, כיצד זה מתבצע? (חצי/גלולה שלימה? יחד/במרווח מסויים? למשך כמה זמן? וכו’)

    מצטערת על האורך..
    תודה רבה וישר כח על עבודת הקודש שלכן!
    נעזרתי בכן כבר מספר פעמים גם במייל וגם בטלפון.


    תשובה:

    שלום לך ,

    את צודקת שראיית מראה דמי שלא בסמוך להטלת שתן דינה ככתם, ולכן אינה אוסרת אותך שהיא נראית על גבי נייר.

    לבדיקה ביום השלישי של שבעה נקיים אין מעמד הלכתי מיוחד, ותוכלי לטבול גם אם לא תבצעי אותה. מכיוון שללא בדיקות תקינות ביום הראשון וביום השביעי לשבעת הנקיים לא תוכלי לטבול, ממליצים בדרך כלל לעשות בדיקה נוספת באמצע למקרה שתשכחי לבצע את הבדיקה האחרונה או שלא תבצעי אותה מסיבה כלשהי. אם לא נעשתה בדיקה מאז היום הראשון הרי שברוב המקרים תצטרכי להתחיל בספירת הנקיים מחדש. כמובן שלכתחילה הדין הוא שיש לבצע שתי בדיקות בכל יום, אך במקרה שרב הורה לך להפחית את מספר הבדיקות למינימום, אין חשיבות הלכתית לבדיקת האמצע, והיא נועדה לסייע לך לשמר את ספירת הנקיים.

    ישנן נשים שהקפדה על שעת נטילת הגלולה בשעה מדוייקת מדי יום (ממש באותה דקה על השעון) מסייעת להן לצמצם את ההכתמות. אם אינך מקפידה על כך אולי תרצי לנסות זאת.
    ישנן כמה אפשרויות לשינוי מינון הגלולות במטרה לצמצם דימומים. עלייך להתייעץ בנושא עם הרופאה שלך, שיורה לך מה מתאים לך לעשות. גלולות הן תרופה לכל דבר, ואין לשנות את המינון שלהם ללא הדרכה רפואית אישית מתאימה.

    כדאי אולי שבזמן שאת מבקרת אצל הרופאה שלך תבקשי להיבדק על מנת לודא שאין לך פצע בנרתיק או בצואר הרחם שהוא הגורם למראות הדמיים שאת רואה, שכן במידה ופצע כזה קיים יתכן והדם שאת רואה הוא דם מכה, שאינו אוסר אותך.

    אם ההצעות לעיל לא יועילו, ואם עד תום חפיסה זו של הגלולות לא יפסקו הדימומים מומלץ שתפני שוב לרופאה להתייעצות. יתכן שהשימוש בסרזט אינו מתאים לך, ואמצעי אחר יהיה טוב יותר עבורך. קיימות גלולות אחרות שמתאימות לשימוש בזמן הנקה. אם תרצי מידע נוסף בנושא נשמח לענות לשאלותייך.

    אנו שמחים שאת פונה אלינו בעקביות, ונשמח להמשיך לענות לך בעתיד.

    כל טוב!

    תרצה קלמן, יועצת הלכה.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות