• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    כתמים על תחתונית

    י׳ בשבט ה׳תשע״ו

    שאלה:

    שלום רב,
    ילדתי לפני כ-6.5 חודשים.
    כ-5 חודשים אני נוטלת גלולות סרזט ללא בעיה מיוחדת (בהתחלה היה מעט כתמים אך הסתבר שזה פצע).
    בנוסף, אני נוטלת משחה "אורתו גינסט" מאחר ויש לי צלקת בפתח הנרתיק כתוצאה מהלידה.
    היום שמרחתי את המשחה נתקלתי בכתם דמי (בערך גודל גריס) מעין הפרשה דמית, חציה הייתה על המגן תחתון וחציה היה על התחתונים שצבעם היה אפור.
    על מה הדבר יכול להעיד? מה דיני מבחינת טהרה?
    תודה מראש
    ומועדים לשמחה.


    תשובה:

    שלום לך,

    כתם כמו שאת מתארת יכול להגרם מסיבה הורמונלית, או מפצע כלשהו, אולי אפילו מהצלקת שבפתח הנרתיק. כשמדובר בכתם חד פעמי אין סיבה לחשש רפואי בדרך כלל. במקרה של כתמים חוזרים ונשנים מומלץ להתייעץ עם הרופא שלך לגבי משמעותם הרפואית.

    כפי שתוכלי לקרוא בדף המידע העוסק בדיני כתמים, כתם יאסור אותך רק אם הוא בגודל גריס או יותר, ובתנאי שהוא נראה על בגד לבן או על משטח שאינו בגד והוא מקבל טומאה. כתם על בגד שאינו לבן אינו אוסר אותך, גם אם הוא בצבע אוסר, ולכן במקרה שאת מתארת לא נאסרת.
    ישנן שיטות פסיקה שונות בשאלת דינה של תחתונית לבנה – האם היא מקבלת טומאה או שאינה מקבלת טומאה. אם יש רב שאתם בדרך כלל פוסקים כשיטתו עליכם לברר איך הוא פוסק בשאלה זו. אם אין רב שאתם פוסקים לפיו בדרך כלל, פסיקת רבני האתר (הרב הנקין והרב ורהפטיג) היא שבזמן שהאישה טהורה לא תיאסר אם תראה כתם על תחתונית, ואם היא במהלך שבעה נקיים והכתם בצבע אוסר וגדול מגריס עליה לבדוק את עצמה בבדיקה פנימית שתקבע את דינה.
    במקרה שלך כאמור בכל מקרה לא נאסרת, גם על פי השיטות שסוברות שתחתונית לבנה מקבלת טומאה. מכיוון שגודל הכתם על התחתונית הלבנה היה קטן מגודל גריס.

    נשמח לעמוד לרשותך בעתיד.

    תרצה קלמן, יועצת הלכה.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות