• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    טבילה במקורות מים טבעיים


    אפילו במקרים שבהם טבילה במקווה מוסדר אינה אפשרית, יש נושאים שחשוב לבדוק כדי לדעת האם ניתן יהיה לטבול במקווה מים טבעי: בטיחות, כשרות המקום לטבילה, וכשרות הטבילה


    דף זה נכתב תודות לתרומתה של גב’ טוהר יצחקי לעילוי נשמת לוי יצחק בן שלמה זלמן

    טבילה במקור מים טבעי היא אמנם טבילה באופן הקדום ביותר, אך במקביל, טבילה כזו מעוררת אתגרים הלכתיים שחשוב לשים לב אליהם.
    בשל אתגרים אלו המלצתנו היא לרוב לטבול במקווה מוסדר ומפוקח. אולם, ישנם מקרים בהם מקווה כזה אינו בנמצא ויש צורך לברר אם ניתן לטבול במקור מים טבעי הנמצא באזור.

    ישנם מספר נושאים שיש לברר לגבי טבילה במקווה מים טבעי:
    בטיחות, כשרות המקום לטבילה, וכשרות הטבילה

    בטיחות:

    חשוב לזכור שאין כוונת התורה לגרום לאישה לסכן את עצמה בזמן הטבילה וכל טבילה צריכה להתרחש באופן בטוח. אם טבילה במקור מים טבעיים עלולה להיות מסוכנת, כגון במצב של טבילה במים עמוקים או סוערים יש לדחות את הטבילה לזמן ומקום שבו יהיה ניתן לטבול בבטחה. לעתים קיים שימוש במושג “מסירות נפש” סביב הטבילה ולכן חשוב להדגיש שמסירות הנפש שמדובר עליה היא ביטוי למאמצים הגדולים שעושות הנשים הטובלות ולא חלילה הנחיה מעשית בפועל. אסור להסתכן בכדי לטבול! “ונשמרתם מאד לנפשותיכם”!

    במקרה שבו אין אפשרות לטבול באופן בטוח יש לדחות את הטבילה ועד לטבילה בני הזוג ישארו אסורים. הנחיות המפרטות כיצד לנהוג כאשר הטבילה נדחית ניתן למצוא בדף התנהלות במקרה של דחיית הטבילה.

    כשרות מקווה המים לטבילה:

    נושא נוסף שיש לברר הוא אם מדובר במקור מים טבעי הראוי לטבילה. לא כל מקור מים שנמצא בטבע הוא אכן מקוה כשר, וישנם מקורות מים בארץ ובחו”ל שאינם כשרים לטבילה. כדי שמקור מים טבעי יהיה כשר לטבילה, עליו לעמוד בקריטריונים הלכתיים מסוימים.

    ים נחשב כשר לטבילה. במקרה של מעיין, נחל, נהר או אגם, יש לברר מה מקור המים (האם מדובר במי מעיין, מי גשמים או הפשרת שלגים) וכן אם המים זורמים או עומדים. הבירור המדוייק חשוב כיוון שגם במקרה שמדובר במקור מים בטבע, ישנם מעיינות ונחלים בארץ ובעולם שעוברים דרך מתקני שאיבה או שמוזרמים לתוכם מים שאובים. מקווה מים שאליו נשפכים מים אלו עשוי להיות פסול לטבילה. יש צורך לברר את מקורו של המים כדי לדעת אם מדובר במקווה כשר.

    עם המידע המפורט על מקום הטבילה המתוכנן יש לפנות לסמכות הלכתית מקומית לבירור מעמד מקור המים, והאפשרות שישמש כמקווה כשר.

    כשרות הטבילה:

    אחרי שווידאנו שמדובר במקווה כשר ושניתן לטבול בו באופן בטוח, בזמן טבילה במקווה טבעי יש לוודא שהטבילה תהיה טבילה כשרה: טבילה בה כל הגוף והשיער נכנסים למים בבת אחת ללא חציצות.

    בהתאם לכך, חשוב לשים לב לעניינים הבאים:

    • יש להקפיד שלא ידבק בוץ או לכלוך לכפות הרגליים שעשוי לחצוץ בטבילה.
    • חשוב לוודא שהתנאים מאפשרים טבילה בנחת ולא מתוך לחץ. חשוב למצוא מקום פרטי בו האשה מרגישה בנוח לטבול בו ואין חשש לחוסר צניעות. ניתן ללבוש בגד רחב שאינו הדוק בשעת הטבילה.
    • יש לבוא יחד עם אשה נוספת שתוכל לוודא שהטובלת הכניסה את כל גופה ושערה למים בזמן הטבילה. דבר זה חשוב במיוחד בזמן טבילה בטבע שעלולה להיות מאתגרת מהרגיל. אם אין אישה יהודיה מעל גיל 12 שניתן לאתר, יש לבחון את האפשרויות המתאימות ביותר הלכתית לפי הנסיבות.
    • ניתן לטבול רק בעומק בו גובה המים מאפשר טבילה בקלות וללא התכופפות מרובה. לחילופין ניתן לטבול בשכיבה כאשר המים מכסים את הגוף לגמרי, גם במקרה זה יש צורך להיכנס למקום שבו כל הגוף יהיה מכוסה בבת אחת במים. 

    לאור האתגרים המתוארים, ברור מדוע טבילה במקווה מוסדר עדיפה מבחינה הלכתית ורק במצב שבו אין אפשרות לכך, יש לשקול טבילה במקור מים טבעי. בכל שאלה סביב אופן הטבילה בטבע או מציאת מקוואות ברחבי העולם ניתן לפנות ליועצות ההלכה וננסה למצוא עבורך מענה.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות