• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    טבילה בליל חג/ שבת שני ברצף


    לעיתים מופיע בלוח השנה רצף ימים שאינם ימי חול. כך למשל בלילה השני של ראש השנה, כמו גם במקרה שבו חל חג במוצאי שבת, או שחג חל ביום שישי. מצב זה מעורר שאלות אצל נשים שטובלות בלילה השני ברצף החגיגי.

    עוד לפני החג חשוב לברר מתי בדיוק יפתח המקווה בלילה הרלוונטי. לא תמיד שעות הפתיחה יהיו שעות הפתיחה של המקוואות בלילות שבת וחג.

    הכנות לטבילה

    כמו בכל מקרה אחר, תהליך החפיפה הכולל הסרה של כל החציצות והכנת הגוף לטבילה חייב להתבצע לפני כל טבילה.  

    התהליך כולל בין היתר פעולות האסורות בשבת ובחג (כמו למשל סירוק השיער) ולכן עליך להקפיד ולסיים את כל ההכנות לטבילה לפני הדלקת הנרות וכניסת החג או השבת. מומלץ לוודא עוד לפני הדלקת הנרות שלא שכחת אף אחת מפעולות ההכנה. אם אישה מגלה לאחר כניסת השבת או החג שיש על גופך חציצה ששכחת להסיר והסרתה כרוכה בחילול החג, עליה לפנות באופן מיידי לסמכות הלכתית זמינה. יש מקרים בהם יתברר שניתן בכל זאת לטבול טבילה כשרה, ויש מקרים בהם יהיה עליה להמתין, ולטבול רק במוצאי  החג לאחר שתסיר את החציצה.

    בין ההכנות לבין הטבילה

    בזמן הארוך שבין החפיפה והטבילה חשוב להשתדל לא להתלכלך באופן שיהווה חציצה. בשל כבוד החג והשבת מותר  לאכול בשר בין החפיפה לטבילה, (אף שבטבילה ביום חול מקפידים שלא לאכול בשר ביום הטבילה, בכדי להימנע מחתיכות שיתקעו בין השיניים ויחצצו). ראוי להשתדל לאכול דווקא בשר רך שבושל היטב, ובכל מקרה חשוב שלהקפיד לבדוק שלא נותרו שאריות חוצצות בין השיניים.

    בליל הטבילה

    לפני הטבילה עצמה יש לשוב ולבצע את פעולות ההכנה לטבילה המותרות בחג. עיון הגוף בסמוך לטבילה הוא חיוב דאוריתא שחל תמיד, וחשוב לקיימו גם במקרה זה.

    אישה הטובלת בימות החול רוחצת את עצמה במקלחת המקווה, אפילו אם כבר הכינה את עצמה בבית לטבילה. בחג נהגו להרטיב את הגוף והשיער במי המקווה קודם הטבילה.

    כאשר הגוף רטוב, קל יותר למי המקווה להגיע לכל חלקי הגוף, והשיער אינו צף בשעת הטבילה.

    לאחר הטבילה, כאשר הטובלת מתלבשת ומתארגנת, עליה להקפיד שלא לעשות פעולות האסורות בחג. יש להימנע מסחיטה של השיער או סירוקו במסרק. 


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות