• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    טהרה לקראת החתונה בימי קורונה


    התקופה הייחודית מצריכה היערכות מיוחדת בתהליך הטהרה לקראת החתונה


    באופן כללי, תהליך הטהרה לקראת חתונה שונה מעט מתהליך הטהרה של אישה נשואה.

    סוג אחד של הבדלים נעוץ בכך שזוהי הפעם הראשונה שהתהליך מתקיים, ובכך שהוא מתקיים לפני הנישואים. מסיבה זו אין צורך להמתין בתום הדימום לפני ספירת שבעה נקיים, אין צורך לבצע בדיקת מוך דחוק, ולעיתים במקרה של קושי לבצע בדיקות, יש צורך בהנחיות מיוחדות. עוד על הבדלים מסוג זה תוכלי לקרוא כאן.

    סוג אחר של הבדלים נובע מכך שבמקרה של כלה, יש שתי סיבות שונות לצורך בתהליך הטהרה ובטבילה. בנוסף לצורך להיטהר לאחר דימום אוסר כמו כל אישה שנאסרה, עצם החתונה וההתרגשות לקראתה מחייבת גם היא ספירת שבעה נקיים וטבילה. מסיבה זו גם אישה שעברה את גיל הפוריות וטבלה אחרי הפעם האחרונה שבה היתה לה וסת, תצטרך לקיים את תהליך הטהרה לפני חתונתה.

    טבילה זו צריכה להתבצע סמוך ככל האפשר לחתונה, וזוהי הסיבה שכלות בדרך כלל אינן מבצעות את תהליך הטהרה בסמוך לוסת האחרונה שלהן, אלא זמן מה אחריה, כך שתסתיים בסמוך לחתונה. על הנושא בעיתות שיגרה תוכלי לקרוא כאן.

    בתקופת הקורונה זוגות רבים מוצאים את עצמם מזיזים את תאריך החתונה באופן פתאומי יחסית, לעיתים כיוון שיש צורך לדחות את החתונה בגלל בידוד או מחלה חלילה, ולעיתים כיוון שמתעורר צורך פתאומי להקדים את החתונה לפני החמרה של סגרים או הגבלות אחרות. בנוסף לכך שחשוב לקחת בחשבון אפשרות זו בהחלטה על תאריך החתונה וסידור הוסת לקראתה (ראו כאן) חשוב לקחת נתון זה בחשבון בתכנון תהליך הטהרה.

    ישנם מקרים שבהם ההכרעה תהיה להזיז את החתונה אף על פי שמשמעות ההחלטה תהיה שהחתונה תתרחש לפני שהכלה תוכל לטבול ותתקיים חופת נידה. אמנם, לעיתים זוהי הבחירה המוצלחת ביותר עבור הזוג. עם זאת, כדאי להימנע ממצב זה כאשר יש אפשרות אחרת.

    מצב שכדאי למנוע הוא מצב של כלה שהדימום שלה הסתיים זמן רב לפני החתונה, ויכולה היתה להיטהר אילו ניסתה, אך המתינה ולא התחילה את תהליך הטהרה בגלל המרחק מהחתונה. בו בזמן כאמור, חשוב שתהליך הטהרה יתבצע סמוך ככל האפשר לחתונה עצמה.

    ההמלצה שלנו, בעקבות פסיקתו של הרב ורהפטיג המלווה את עבודת יועצות ההלכה בנשמת, היא שבתקופה חריגה זו גם כלות יבצעו את תהליך הטהרה מיד אחרי הוסת האחרונה אף אם נותר פרק זמן עד לחתונה. לאחר ביצוע הפסק טהרה תתחיל הכלה בספירת שבעה נקיים, ובסופם תטבול אפילו אם החתונה תתקיים רק כמה שבועות אחר כך. באופן זה אף אם בהמשך תוקדם החתונה פחות משבוע לפי התאריך החדש תימנע חופת נידה, ואם תתעורר בעיה שתמנע מהכלה להגיע למקווה לא תהיה בעיה עם הטבילה.

    יחד עם זאת, כאמור, יש צורך הלכתי בהצמדת הבדיקות לחתונה ככל הניתן. מסיבה זו, במצב הייחודי הנוכחי, כלה שכבר השלימה את שבעת הנקיים וטבלה תמשיך לבצע מדי יום בדיקה שתוכיח שהיא אינה מדממת, אולם היא לא תבצע בדיקה הלכתית רגילה, אלא תקנח את עצמה בעד בדיקה בלבד. במקרה שבו נראה מראה בצבע אוסר על עד הבדיקה חשוב לפנות בהקדם לבירור הלכתי, בלי לבצע בדיקות נוספות. במקרה שיש הכתמות ויש חשש שביצוע הבדיקות לאחר הטבילה יאסור את האישה, יש לקבל הנחיות הלכתיות אישיות. יתכן וההנחיה במצב זה תהיה להסתפק בהמשך בבדיקה אחת לשבעה ימים.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות