התמודדות הלכתית עם נגיף הקורונה

מקוואות מפוקחים בעלי רישיון עסק הפועלים על פי הנחיות משרד הדתות ומשרד הבריאות בטוחים לשימוש בהתאם ‏להנחיות.‏
הקפידו לברר מהו המצב במקום מגוריכן ביחס לנהלי החיטוי, טיב המים, ומניעת ‏ההתקהלות, והאם יש לקבוע תור לפני ההגעה לטבילה.‏

ההנחיות בדף זה מעודכנות ליום כ”א שבט תשפ”ב 23/1/2022

ההתפשטות הבינלאומית של נגיף הקורונה (COVID-19) והמאבק בהתפשטותו, מעלים מגוון שאלות הלכתיות, חלקן נוגעות לטהרת המשפחה ולטבילה.

כיוון שמדובר בנגיף חדש, ובתהליך מתגלגל, ההנחיות משתנות ומתפתחות כל העת.

דף הנחיות זה הוכן על ידי יועצות ההלכה במדרשת נשמת, ופורסם לראשונה באדר תש”פ (מרץ 2020), תוך התייעצות עם משרד הבריאות. מאז הוא מתעדכן מעת לעת לפי השינויים במציאות ובמידע הרפואי. תוך התייעצות עם משרד הבריאות. במקרה שישתנו ההנחיות או יתווספו הנחיות נוספות נקפיד לעדכן את המידע. אנא ודאו שהמידע שאתם פועלים לפיו מעודכן.

השמירה על בריאותו של האדם עצמו ועל בריאותם של אחרים נלמדת מן התורה, מהפסוק ונשמרתם מאד לנפשותיכם. האיסור לסכן אחרים הוא איסור תורה חמור, והוא מפורש בתורה: לא תעמוד על דם רעך, ולא תשים דמים בביתך. לכן כל ההנחיות הרפואיות של הרשויות המוסמכות מחייבות הלכתית וחשוב להקפיד עליהם.

בארץ משרד הבריאות הוא האחראי על פרסום ההנחיות המחייבות. אם את במקום אחר בעולם חשוב שתפעלי בהתאם לנהלים המחייבים במקום הימצאך.

הקו הפתוח

הקו הפתוח ע"ש גולדה קושיצקי ישראל: 02-640-4343

טבילה בתקופת הקורונה

טבילה במקווה טהרה לנשים שלא חלות עליהן הנחיות מיוחדות

1. במקוואות הפועלים על פי ההנחיות המעודכנות של משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת, מי המקווה מנוטרים ובטוחים ‏לשימוש, המשטחים מחוטאים באופן שוטף ונמנעת האפשרות למגע קרוב בין נשים שונות.
מומלץ לוודא שהמקווה שאליו את פונה הוא בעל רשיון עסק ופועל על פי ההנחיות באופן רציף.
2. על נשים בבידוד נאסר להגיע למקוואות. הדבר נכון לשבות מחו”ל, למי שהיו במגע עם חולה מאומת ומחויבות בבידוד, ‏ולמי שיש להן מחלת חום עם תסמיני נשימה.
בהתאם, לנשים אחרות מותר להשתמש במקווה.
במקרה של אישה שיש לה מחלת רקע כדאי שתטבול ראשונה לאחר החלפת מים. אם יש צורך ‏בעזרה שלנו כדי לתאם זאת, נשמח לסייע.‏ יש לברר עם הרופאים המטפלים שזוהי הגנה מספקת.
3. על מפעילי המקוואות חלה חובה לקבוע מנגנון שמווסת את הנוכחות במקווה. עלייך לקבוע תור מתאים מראש, על פי ההנחיות של המקוואות באזור מגורייך.
4. חל איסור על התקהלות במקווה ומחוצה לו. חובה להקפיד על המגבלות החלות על מספר המקסימום של נשים במבנה המקווה, וכן על מרחק של שני מטרים לפחות בין אישה לאישה, כולל הבלנית והטובלת.
5.‏ מומלץ להתארגן לטבילה בבית, ולהגיע למקווה לטבילה בלבד. לפני ההגעה למקווה יש להתרחץ במים וסבון. בדומה לטבילה בליל שבת, בעת הזאת אין להתקלח שוב לפני הכניסה לבריכת הטבילה. עם זאת, במקרה שיש בכך צורך מותר לאפשר הכנה לטבילה במבנה המקווה, תוך הקפדה על מגבלות ההתקהלות, ועל ויסות הנוכחות במקווה באמצעות קביעת תורים מראש.
6. יש להימנע ממגע בנשים אחרות, לרבות הבלנית. ‏
7. בכל מקרה של צורך בדחיית הטבילה יש להשלים את ספירת הנקיים כמתוכנן, ולהקפיד שלא לשכוח את בדיקת היום השביעי. הטבילה הדחויה תתקיים גם היא בלילה. עוד מידע יש באתר שלנו בדף המידע העוסק בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה.
8. קירבה פיזית וקיום יחסים עם מי שבבידוד אסורים רפואית ולכן גם הלכתית. אישה שבעלה בבידוד יכולה לטבול במועד או לדחות את הטבילה, בהתאם לבחירתה ולהנחיות בסעיף הקודם.
9. אישה שחיה בבית שיש בו אדם מבודד, וכללי הבידוד נשמרים, אינה צריכה לדחות טבילה. לעומת זאת במקרה של בן משפחה חייב בידוד שנמצא עם האישה או עם המשפחה כולה, דינה של האישה כמבודדת, ונאסר עליה לטבול. 
אם האישה בעלת תעודת מתחסן מותר לה לטבול גם אם בביתה יש מבודדים שהיתה במגע איתם.

שו"ת

על פי הוראות משרד הבריאות, במקרה של אדם שנמצא בבידוד אסור לקיים יחסים.

מבחינה הלכתית, חשוב להקפיד לשמור על הנחיות שנועדו לוודא שלא תהיה סכנת חיים לאחרים.

בהתאם, ודאי שאינכם חייבים לקיים יחסים, ולמעשה אף אסור לכם לקיים יחסים.

באופן כללי, גם בשיגרה, חשוב לדעת שאם בני הזוג מסכימים שלא לקיים יחסים אין בכך בעיה הלכתית. 

על נשים שנמצאות בבידוד נאסר לטבול. הדברים הבאים נוגעים לנשים בריאות, שאין לגביהן הנחיות מיוחדות:

הנהלים ביחס לשמירת ההגיינה במקוואות ברורים, ובהנחה שאת משתמשת במקווה שפועל על פי ההנחיות, הן אמורות להספיק גם כעת.
לעיתים דווקא במקוואות שטובלות בהן נשים רבות יש נהלים חמורים יותר ביחס לחיטוי והחלפת המים, כיוון שיש קשר בין מספר הטובלות לבין הנהלים החלים על המקווה.

אם את בעלת מנגנון חיסון מדוכא, מחלת רקע או גורם סיכון מיוחד אחר, חשוב שתבררי עם הרופאה המלווה אותך האם יש צורך בהנחיות מיוחדות כעת.

ההנחיה להימנע מטבילה בזמן בידוד חשובה, ולכן פרסמנו אותה.

מבחינה הלכתית חשוב והכרחי להקפיד על הוראות משרד הבריאות בכדי לשמור על בריאות הציבור.

על מי שחלה חובת בידוד יש איסור חד משמעי לצאת מהבית, למעט מקרים שהדבר נדרש רפואית וגם אז נעשה תוך עידכון רשויות הבריאות. בנוסף, אסור אפילו לבני המשפחה להתקרב אליה, וודאי שאסורה קירבה פיזית-אינטימית, גם כשבני זוג מותרים הלכתית.

חשוב להבין שטבילה של מישהי שעשויה להיות נשאית של וירוס הקורונה מסכנת את בריאותן של הטובלות האחרות במקווה, במיוחד טובלות שהן בסיכון רפואי מוגבר.

בגלל כל הסיבות הללו יחד חשוב מאד להקפיד על הוראות משרד הבריאות, ולא להתיר טבילה של אף אישה שחלה עליה חובת בידוד. 

ההמלצה כעת היא לבצע את ההכנות בבית, ותוכלי לעשות זאת גם עם בהיעדר אמבטיה.

באופן כללי מותר לבצע את ההכנות לטבילה עם מקלחת בלבד, אם המקלחת ארוכה ויסודית ומתקיימת בנחת. חשוב שהרחצה תעשה בסבון ומים חמים, ושתשימי לב שהמים מגיעים לכל חלקי הגוף. במקרה של צורך להשרות פצע או עור קשה, ניתן להשתמש בגיגית.

המקוואות בטוחים לשימוש על פי הנהלים. מי שיש עליה חובת בידוד מחשש לקורונה, או שיש לה מחלת חום אינה יכולה לטבול במקווה כלל.  

באופן כללי, כל השנה כולה, יש הנחיות מחמירות של משרד הבריאות לגבי נקיון המים וניטור רמת התברואה. הנחיות אלו מספיקות גם כעת, כך שמי המקווה עצמם אינם מהווים סיכון כשצוות המקווה פועל בהתאם להוראות.

אף שיש הקפדה על נקיון חדרי ההכנה, וההנחיות הנוכחיות מחייבות חיטוי של החדר אחרי כל משתמשת, ההמלצה היא לבצע את כל ההכנות בבית.

אם את מדוכאת חיסון או בקבוצת סיכון אחרת כלשהי, יתכן שיש צורך בהנחיות מיוחדות למקרה שלך. במקרה כזה את מוזמנת ליצור איתנו שוב קשר להמשך בירור הנושא. יתכן למשל שכדאי יהיה שתהיי הראשונה שטובלת במים חדשים לאחר החלפתם.

הטבילה בים מורכבת הלכתית, ויש בה סכנה רבה כשלעצמה.

הטבילה במקווה מוסדר שיש בו הקפדה על נהלי התברואה אינה מסוכנת, ואין צורך להימנע ממנה.

נשים מבודדות אינן יכולות לצאת מהבית ובהתאם אינן יכולות להגיע למקוואות, וגם נאסר עליהן להגיע לים.

מומלץ שלא להגיע למקווה בחודש תשיעי כעת. במצב הנוכחי מומלץ להימנע ככל האפשר מלהגיע למקומות ציבוריים לכל צורך שאינו הכרחי.
אמנם המקוואות בטוחים לשימוש, אולם נדרשים בהם סידורים מיוחדים בכדי לאפשר את טבילת הנשים החייבות בכך, מומלץ מאד שתימנעי מלהעמיס על המקווה ושתמנעי מלחשוף את עצמך אפילו למעט הנשים שהיית פוגשת שם.

יש נשים רבות שנהגו להפריש חלה בחודש תשיעי ולהתפלל על לידה קלה יחד עם ברכת ההפרשה.

יש שנהגו לתת למי שאשתו בחודש תשיעי להתכבד בפתיחת הארון. אולם בתקופה הנוכחית חשוב בראש ובראשונה להקפיד על הנחיות משרד הבריאות לגבי בתי כנסת.

תפילה מעומקא דליבא היא תמיד הדבר הטוב ביותר. “מפתח של חיה” (יולדת) הוא אחד המפתחות שבידי ה’ ולא נמסר לשליח, והקב”ה בכבודו ובעצמו יבוא בעז”ה ללידתך לסייע בהבאת צאצאיך לעולם.

יהי רצון שתזכי ללידה קלה שתסתיים בידיים מלאות ובלב שמח!

על פי ההנחיות הנוכחיות של משרד הבריאות, בכל מקרה של מחלת חום עם תסמינים נשימתיים, עליך להישאר בבידוד ביתי עד יומיים אחרי ירידת החום.

בנוסף, על כל אישה שמרגישה רע נאסר לטבול כעת במקוואות הטהרה.

אין שום אפשרות לטבול באמבטיה, ומי גשמים מפסיקים להיות כשרים לטבילה מרגע שמזיזים אותם.

לכן, יהיה עליך להמתין עד שתחלימי לחלוטין לפני שתוכלי לטבול. על ההתנהלות בינתיים תוכלי לקרוא בדף העוסק בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה.

את צודקת לגבי עניין הנשאות. הנחיות משרד הבריאות בנוגע לטבילה במקווה, תואמות את המציאות הזו. 

על מנת שלא להידבק מאישה נשאית ההנחיות הן לתאם תור(על מנת למנוע התקהלות), לשמור מרחק של 2 מטרים מכל אישה כולל הבלנית, להתארגן בבית(את כל ההכנות) ולשטוף היטב ידיים/לחטא אותן ביציאה מהמקווה.

כמו כן, יש לבלניות הנחיות על חיטוי קפדני של המים וכל המשטחים שאישה באה איתם במגע, וכן החלפת המים מידי יום.

באופן זה, גם אם אישה נשאית היתה במקווה אין מעבר של הוירוס לנשים אחרות, על-פי המידע של משרד הבריאות.

במקרה של אישה שחלתה בקורונה ושהתה במקווה, משרד הבריאות ינחה את צוות המקווה לאור המציאות באותו מקום.

לקראת הטבילה חשוב להתקשר למקווה בו את מתכננת לטבול ולוודא שהבלנית מודעת להנחיות ופועלות על פיהן.

הטבילה בעת הזאת כאשר את בסיכון גבוה, אכן מעלה חשש.

עם זאת, כדאי לדעת שיש הנחיות מאוד מחמירות של משרד הבריאות לגבי התנהלות המקוואות.

כדאי לברר עם הרופאה שלך האם מבחינה רפואית, יהיה זה אמצעי זהירות מספק אם תטבלי ראשונה, לאחר שמחליפים את המים, במקווה שעונה על ההנחיות של משרד הבריאות לגבי מקוואות.

אם הדבר אפשרי מבחינה רפואית, אנו ממליצות שתצרי קשר עם הבלנית במקוה שלך על מנת לוודא שהמקוה עומד בכל ההנחיות של משרד הבריאות, כולל החלפת מים כל יום וחיטוי המשטחים בין טובלת לטובלת.

כמו כן, מומלץ לא להשתמש בשום מתקן של המקוה. להתארגן בבית, להביא מגבת וכפכפים משלך, ולהשתמש בבור הטבילה בלבד. אין צורך גם לשטוף עצמך לפני הטבילה. תוכלי להכנס למים פעם אחת בתור שטיפה ולאחר מכן לטבול לשם טבילה.

אם תאלצי או שתבחרי שלא לטבול, ההרחקות בינך לבין בעלך נשארות בתוקפן עד שתטבלי. בתקופה זו אין צורך ללבוש לבנים ואין צורך בבדיקות נוספות. תוכלי לקרוא על ההתנהלות בתקופה זאת בדף המידע על דחיית טבילה.

שיער הגוף אינו מהווה חציצה כל עוד אין בו קשרים ולכלוכים.

תוכלי לסדר את הגבות באופן שהכי משביע את רצונך. אם דבר זה אינו אפשרי, תוכלי לוותר כליל על סידור הגבות. עם זאת, אין לסדר את הגבות מיד בחזרתך מהמקוה. תוכלי לקרוא עוד בדף המידע חציצות קוסמטיות בצל הנחיות משרד הבריאות.

אם הלק שלך שלם ויפה, תוכלי לטבול איתו. אם הוא אינו שלם, או שיש רווח בין קצה הציפורן לתחילת הלק, תוכלי למרוח מעליו לק אחר בצבע אחיד כך שהוא יראה יפה ושלם.

מידע נוסף בנושא תוכלי לקרוא בדף חציצות קוסמטיות בצל הנחיות משרד הבריאות.

אנו מקוות – וכך נראה שמתוכנן- שגם במצב של סגר כללי, תוחרג היציאה לטבילה, וניתן יהיה לטבול במקוואות המתנהלים על פי נהלי משרד הבריאות. אם חלילה לא יהיה ניתן לטבול, לא יהיה מנוס מלהישאר אסורים עד שהסגר יותר.

טהרת המשפחה בשגרת קורונה


שמירת טהרת המשפחה בימים אלו מעוררת אצל נשים רבות שאלות מסוגים שונים מאלה שמעסיקות ‏אותן בשגרה. בנוסף, היכרות עם נושאים הלכתיים שונים עשויה להקל על ההתמודדות במקרים ‏שבהם מידע חסר יכול ליצור אתגרים נוספים. ‏

מתוך רצון להקל על ההתמודדויות החדשות, ריכזנו עבורך מידע בכמה נושאים שלדעתנו עשויים לסייע לך בשמירה על טהרת המשפחה בעת הזאת ובכלל, בנוסף להנחיות ולהמלצות שבחלקים האחרים של דף זה.
נשמח לשמוע ממך על נושאים נוספים שיש צורך שנתייחס ‏אליהם, וכמובן נשמח להמשיך ולהשיב לשאלות פרטיות בקו הפתוח או במערכת שאלי את היועצת ‏באתר האינטרנט.‏
‏-‏ להישאר מותרים – חשוב להימנע מלהיאסר כשאין בכך הכרח הלכתי ולהישאר מותרים זמן רב יותר. המלצות מעשיות יש בדף התנהלות לאור ‏דיני כתמים.‏
‏-‏ עוד על דיני כתמים – ישנם מקרים רבים שבהם אפשר לדעת שכתם אינו אוסר בלי להראות את הכתם. סרטון ‏הסבר בנושא יש כאן. ניתן להיעזר במידע המקיף שבדף על דיני כתמים.‏
‏-דינו של מראה על עד בדיקה – בניגוד לכתמים שלעיתים אינם אוסרים אפילו אם מדובר במראה דמי, לכל גוון שנראה על עד בדיקה יש חשיבות הלכתית, בלי קשר לגודלו, והוא עשוי לאסור.
יחד עם זאת, לא כל גוון ‏אוסר. מידע על כך יש בדף צבעים מותרים ואוסרים. ניתן להיעזר גם בסרטון האם בדיקת ‏הפסק טהרה צריכה להיות נקיה לגמרי?‏
‏-דחיית טבילה – לעיתים, מכל מיני סיבות, הטבילה אינה מתקיימת מיד אחרי סיום שבעה נקיים. בדף העוסק ‏בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה נמצא מידע הלכתי בנושא. בעיקר חשוב לזכור שלא ‏לפספס את ביצוע בדיקת היום השביעי לנקיים במועד המקורי.‏
‏-תחליפים לעדי בדיקה – ניתן לבצע בדיקות לא רק בעדי בדיקה קנויים. מידע על התנאים הנדרשים מהבד שמשמש ‏לבדיקה יש בדף המידע עד בדיקה.‏
‏-לקראת טבילה- חציצות – שיער גוף אינו חוצץ, כשהוא נקי, ללא קשרים, ולא מסירים אותו ביממה שאחרי הטבילה. על ‏התמודדות עם לק ג’ל יש מידע בדף חציצות קוסמטיות בצל הנחיות משרד הבריאות.‏
‏-זמן ההכנות לטבילה – ההכנות לטבילה יכולות להתבצע מהזריחה בבוקר שלפני הטבילה, ולא רק בצמוד אליה. עיון ‏בגוף לוודא שאין עליו חציצות צריך להיעשות מיד לפני הטבילה. מידע נוסף תמצאי בדף ‏המידע זמנם של החפיפה והעיון.‏
הסתרת טבילה – ההכרח לקבוע תור לטבילה, ובתקופה של סגרים האפשרות של מפגש עם שוטרים בדרך למקווה, ומיעוט התירוצים הסבירים ליציאה מהבית, יוצרים התמודדות ייחודית עם ההרגל להסתיר את הטבילה. חשוב לדעת שבמצבים בהם המידע ענייני ואינו מופץ באופן נרחב, אין איסור בכך שיהיו מי שידעו על הטבילה. עוד על הנושא תוכלי לקרוא בדף הסתרת טבילה?

שו"ת

תוכלי לנסות לסדר בעצמך או לטבול ללא סידור גבות, בתנאי שלא תסדרי אותן מיד בחזרתך מהמקווה.

כרגע לא מדובר על סגירת מקוואות והמקוואות המפוקחים הפועלים על פי הנחיות משרד הדתות ומשרד הבריאות בטוחים לשימוש בהתאם ‏להנחיות.‏ לפני הטבילה יש להתקשר למקווה לתאום זמן הגעה, כשאת מתקשרת תוכלי לברר האם המקווה פועל בהתאם להנחיות. כדי לדעת מהן ההנחיות ביום הטבילה שלך תוכלי לקרוא כאן.

את צודקת שהמפגש עם משטרה בדרך למקווה עלול להיות קצת מביך ולא נעים, מומלץ להגיד את האמת בפשטות ובקצרה.

שער הגוף אינו מהווה חציצה כל עוד אין בו קשרים ולכלוכים.

תוכלי לסדר את הגבות באופן שהכי משביע את רצונך. אם דבר זה אינו אפשרי, תוכלי לוותר כליל על סידור הגבות. עם זאת, אין לסדר את הגבות מיד בחזרתך מהמקוה. תוכלי לקרוא עוד בדף המידע ‘חציצות קוסמטיות בצל הנחיות משרד הבריאות‘.

ניתן לבצע בדיקות בכל בד לבן נקי ורך ולאו דווקא בעד בדיקה קנוי. אם אין בידיך עדים, תוכלי להשתמש בבד לבן כגון חתיכה מסדין ישן, גופיה ישנה או חיתול בד. אם אין לך אפשרות להשתמש בבד לבן ניתן להשתמש במגבון מיובש.

לגבי בדיקת הפסק הטהרה, באופן עקרוני יש לבצע את בדיקת הפסק הטהרה עם עד בדיקה, או בד לבן אחר.
אם סובבת את הטמפון בתוך הנרתיק, כמו שהיית עושה בבדיקת הפסק טהרה, וכן וידאת שאין שום מראה בצבע שעשוי להיות צבע אוסר על גבי הטמפון או שנספג בתוכו, הרי שבדיעבד הבדיקה תקינה. להבא כאמור עדיף להשתמש בכל בד לבן.
אם לא סובבת את הטמפון, לא ניתן להסתמך על כך לבדיקת הפסק טהרה ויש לבצע בדיקת הפסק טהרה חדשה.

שאלתך מובנת בשל המצב כיום הגורם לחששות ותחושת חוסר ודאות בכל תחומי החיים.

עפ”י הנחיות משרד הבריאות נכון להיום אין מניעה לקיים יחסים במצב זה.
היציאה לעבודה צריכה להיות בהתאם להנחיות תוך צמצום מגע וקירבה לפי האפשר.
וכמובן שיש להקפיד על ניקוי יסודי של הידיים בכניסה לבית.

במצב הנוכחי מומלץ להימנע ככל האפשר מלהגיע למקומות ציבוריים לכל צורך שאינו הכרחי.

אמנם המקוואות בטוחים לשימוש, אולם נדרשים בהם סידורים מיוחדים בכדי לאפשר את טבילת הנשים החייבות בכך, מומלץ מאד שתימנעי מלהעמיס על המקווה ושתמנעי מלחשוף את עצמך אפילו למעט הנשים שהיית פוגשת שם.

אין מניעה הלכתית בהימנעות מקבלת מחזור. במקרה כזה מומלץ להתייעץ עם רופאת הנשים שלך מהו האמצעי המתאים, וכן לוודא לפי כן שאינך בהריון (כמובן שבמקרה כזה גם לא תצטרכי לטבול בקרוב).

פרימלוט נור מתאים לסידור המחזור רק בזמנים מסוימים בחודש, וברוב המקרים יכול לדחות את המחזור בכשבוע-שבועיים, ולכן אולי אינו מתאים לך כרגע. דחית המחזור לזמן ארוך יותר מצריכה אמצעים הורמונליים אחרים.

עם זאת, המקוואות בטוחים לשימוש לפי נהלי משרד הבריאות. נאסר על נשים חולות בכל מחלת חום או נשים החייבות בידוד להגיע לטבול.

באופן רגיל, ללא קשר לנגיף הקורונה, משרד הבריאות אוכף ישנם נהלי ניקיון וחיטוי מחמירים למקוואות נשים. כיום נהלים אלו הוחמרו אף יותר ומי המקווה נקיים ומחוטאים.

ההנחיות אף מחייבות חיטוי החדר בין הטובלות. אם את סובלת ממחלת רקע או דיכוי חיסוני תוכלי לבקש לטבול ראשונה באותו היום.

את צודקת שאין אפשרות להעביר עדים עם מראות מסופקים לצורך בירור הדין בזמן שאת בבידוד.
אם יהיה צורך, תוכלי לשמור עדים מתקופת הבידוד, ואם יתברר שאינך נשאית ניתן יהיה להביא אותם לרב או יועצת הלכה כאשר תסתיים תקופת הבידוד בעז”ה בבריאות איתנה.
אפשרות נוספת היא להשתמש באפליקציה tahorapp.com
היא מתאימה רק למכשירים ברזולוציה גבוהה מספיק כדי לאפשר העברת שאלות לרבנים באופן מהימן, ולא תמיד תאפשר לך לקבל תשובה ברורה, אך יתכן ותתאים במקרה שאת מתארת.

אם את מרגישה שביצוע כל הבדיקות מלחיץ אותך במיוחד, או שיש סיבה להניח שיגרום לכך שיתעוררו שאלות הלכתיות, מותר לך לצמצם את מספר הבדיקות שתבצעי הפעם.

מבחינה הלכתית יש עדיפות לביצוע בדיקה אחת במספר גדול יותר של ימים, על פני ביצוע שתי בדיקות במספר קטן יותר של ימים. שימי לב שאין אפשרות לטבול בלי שתתבצע לפחות בדיקה אחת ביום הראשון לנקיים, ובדיקה אחת ביום השביעי לנקיים (בנוסף להפסק הטהרה כמובן). מומלץ שלא להסתפק במינימום זה אלא לבצע לפחות מעט יותר בדיקות.

במקרה שתראי צבע שאינך בטוחה מה הדין שלו, תוכלי להיעזר במידע שבדף צבעים מותרים ואוסרים, ובסרטון בנושא כאן. בכל מקרה של התלבטות את מוזמנת להתייעץ איתנו דרך האתר, או בשיחה ישירה עם יועצת הלכה באמצעות הקו הפתוח ע”ש גולדה קושיצקי.

שימי לב שאם שבעת הנקיים יסתיימו לפני שתחלוף תקופת הבידוד שלך, יהיה עליך להמתין ליציאה מהבידוד לפני שתוכלי לטבול. חשוב שתשלימי כראוי את שבעת הנקיים למרות שלא תוכלי לטבול מיד. עוד על הנושא תוכלי לקרוא בדף העוסק בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה.

מידע לבלניות

.חל איסור על הפעלת מקווה שאין לו רשיון עסק, או מקווה שאינו יכול למלא את מלוא ההנחיות להפעלה בתקופת הקורונה

בטיחות הטובלות ובטיחותכן מבוססת על ציות להנחיות משרד הבריאות ומשרד לשירותי דת. חשוב לוודא קבלת הנחיות מעודכנות מהאחראיים להפעלת המקווה.

להלן הנחיות מרכזיות:
התנהלות הבלנית והמקווה
1. על נשים בבידוד נאסר להגיע למקוואות, וחשוב להבהיר במקווה שאסור לאישה מבודדת לטבול. האיסור חל על נשים שהגיעו מחו”ל, על מבודדות בגלל חולה מאומת, ועל כל מי שיש לה מחלת חום עם תסמיני נשימה.
אישה מחוסנת שבוע או יותר אחרי החיסון יכולה לטבול אפילו אם פגשה חולה מאומת, כיוון שאינה חייבת בידוד.
2. הבלניות ועובדות המקווה צריכות להיות ממוגנות במסיכת אף-פה, כפפות, ושטיפת ידיים במים וסבון.
3. על מפעילי המקוואות מוטלת החובה להפעיל מנגנון לויסות מספר הטובלות והנוכחות במקווה.
4. יש להקפיד על מרחק של שני מטרים לפחות בין אישה לאישה, כולל הבלנית והטובלת. חל איסור מפורש על מגע גופני בין השוהות במרחב המקווה.
5. חשוב להקפיד על ההנחיות לחיטוי מי המקווה, ולהקפיד על הכנסת חומרי חיטוי בכמות הנחוצה לעמידה בערכי החיטוי העליונים המותרים בתקנות. עם זאת, למען בטיחות הטובלות, יש להקפיד שלא להוסיף חומרי חיטוי מעבר לערכים עליונים אלו.
ערכי הכלור, העכירות וההגבה בבריכת הטבילה צריכים להימדד ולהיות מתועדים במועד פתיחת המקווה ולפחות פעם בשלוש שעות.
6. חובה לרוקן את בריכות הטבילה פעם ביום לפחות. במקוואות בהם קיים מסנן פעיל בתוך בור הטבילה, יש להחליף את המים פעם בשבוע לפחות, אך יש לנקות את אלמנט הסינון בכל יום.
7. יש להקפיד על חיטוי כל המשטחים לעיתים קרובות ולפחות פעם ביום. בחדרי השירותים והמקלחות, ימצאו בכל עת סבון ידיים, נייר לניגוב ידיים, נייר טואלט ופחי אשפה. ההנחיה היא לנתק מכשירים חשמליים לייבוש ידיים. המשטחים שיש לחטא כוללים אביזרים וציוד בשימוש נרחב ומשותף כדוגמת: כסאות, שולחנות, ידיות, מתגי תאורה, כפתורי הפעלה, מעקות, כיורים וכו’ ובכל משטח בו נוגעות הטובלות.
החיטוי יתבצע לאחר ניקוי המשטח במים וסבון, עם חומר חיטוי על בסיס כלור בריכוז 1000 מג”ל(2.5%-3% אקונומיקה) – להכנת התמיסה יש להוסיף 40 מ”ל כלור לליטר מים. לחילופין ניתן לחטא באמצעות תמיסת אלכוהול בריכוז של לפחות 70%, באמצעות ניגוב או התזה עד לייבוש.
8. יש להמליץ לנשים לבצע את כל ההכנות בבית, ולבצע בבית רחצה במים וסבון לפני הטבילה. עם זאת, במקרה שיש בכך צורך מותר לאפשר הכנה לטבילה במבנה המקווה, תוך הקפדה על מגבלות ההתקהלות, ועל ויסות הנוכחות במקווה באמצעות קביעת תורים מראש.
יש לנקות את חדרי הרחצה במקווה אחרי כל שימוש.
קיימות הוראות מפורטות של משרד הבריאות ביחס לכביסה.
9. יש להציב במקווה מתקנים לחיטוי ידיים במקומות נגישים ונראים לעין כגון: כניסה לבניין, מבואה לחדרי השירותים וכו’.
מכלי האשפה צריכים לכלול שקית אטומה הניתנת לסגירה, יש לפנות אותה למיכל אשפה מרכזי לפחות פעם ביום, כשהיא מכילה לכל היותר 75% מנפחה.
10. במקרה של אישה שיש לה מחלת רקע, או שמערכת החיסון שלה מדוכאת, כדאי שתטבול ראשונה לאחר החלפת המים. ‏מומלץ להפנות אותה לברר עם הרופאים שלה שיש בכך הגנה מספקת למצבה.
11. בכל מקרה העולה מן השטח שאישה שנדרשת לשהות בבידוד טבלה או במקרה של חולת קורונה מאומתת שהסתבר שטבלה במקווה בשבועות האחרונים, יש לסגור ‏את המקווה באופן מידי וליצור קשר עם אגף מבני דת במשרד לשירותי דת לצורך‎ עדכון ולקבלת הנחיות להמשך טיפול. הנחיות אלו יאפשרו את פתיחת המקווה והנחיות נוספות יתקבלו ממשרד הבריאות‎.

שו"ת

חשוב והכרחי להקפיד על הוראות משרד הבריאות.

לא רק שמבחינה הלכתית את מחוייבת לפעול לפי הוראות רשויות המדינה, אלא שיש חובה הלכתית לציית להוראות משרד הבריאות בכדי לשמור על בריאות הציבור.

על מי שחלה חובת בידוד יש איסור חד משמעי לצאת מהבית, למעט מקרים שהדבר נדרש רפואית וגם אז נעשה תוך עידכון רשויות הבריאות. בנוסף, אסור אפילו לבני המשפחה להתקרב אליה, וודאי שאסורה קירבה פיזית-אינטימית, גם כשבני זוג מותרים הלכתית.

חשוב להבין שטבילה של מישהי שעשויה להיות נשאית של וירוס הקורונה מסכנת את בריאותן של הטובלות האחרות במקווה, במיוחד טובלות שהן בסיכון רפואי מוגבר.

בגלל כל הסיבות הללו יחד חשוב מאד להקפיד על הוראות משרד הבריאות, ולא להתיר טבילה של אף אישה שחלה עליה חובת בידוד.

אם מישהי מתייעצת איתך, תוכלי להסביר לה את חשיבות ההקפדה על ההוראות. תוכלי להסביר לה שעליה להשלים את ספירת שבעת הנקיים כמתוכנן, ואחר כך להמתין עד שתסתיים תקופת הבידוד והיא תוכל לטבול.  תוכלי להפנות אותה למידע באתר שלנו על מצב של דחיית טבילה.

ההנחיה להימנע מטבילה בזמן בידוד חשובה, ולכן פרסמנו אותה.

מבחינה הלכתית חשוב והכרחי להקפיד על הוראות משרד הבריאות בכדי לשמור על בריאות הציבור.

על מי שחלה חובת בידוד יש איסור חד משמעי לצאת מהבית, למעט מקרים שהדבר נדרש רפואית וגם אז נעשה תוך עידכון רשויות הבריאות. בנוסף, אסור אפילו לבני המשפחה להתקרב אליה, וודאי שאסורה קירבה פיזית-אינטימית, גם כשבני זוג מותרים הלכתית.

חשוב להבין שטבילה של מישהי שעשויה להיות נשאית של וירוס הקורונה מסכנת את בריאותן של הטובלות האחרות במקווה, במיוחד טובלות שהן בסיכון רפואי מוגבר.

בגלל כל הסיבות הללו יחד חשוב מאד להקפיד על הוראות משרד הבריאות, ולא להתיר טבילה של אף אישה שחלה עליה חובת בידוד.

עליך לבצע את כל ההנחיות גם בשבת.

מותר להוסיף טבליות כלור או ברום למים. למרות שבדיקת ערכי הכלור, העכירות, וההגבה בבור הטבילה נעשים באופן שגורם לשינוי צבע, דבר שמעורר שאלה בהלכות שבת, במצב הנוכחי מותר להשתמש בהן, וחובה לקיים את ההנחיות.
באשר למשטחי המקווה, ניתן לנקות אותם באמצעות מגבוני חיטוי ו / או סמרטוטים חד פעמיים עם תמיסת נוזל אקונומיקה או אלכוהול, על פי ההנחיות.

שבת שלום!

מקרי בידוד

1. לא רק שהפרת כללי הבידוד היא עבירה פלילית, אלא שקיים חיוב הלכתי לציית להוראות משרד הבריאות ולהקפיד על כללי הבידוד. בכלל זה, האיסור על טבילה במקווה טהרה.
למרות הקושי שמעוררת דחיית הטבילה, החובה למנוע את התפשטות המחלה גוברת.
2. בכל מקרה של צורך בדחיית הטבילה יש להשלים את ספירת הנקיים כמתוכנן, ולהקפיד שלא לשכוח את בדיקת היום השביעי. הטבילה הדחויה תתקיים גם היא בלילה. עוד מידע יש באתר שלנו בדף המידע העוסק בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה.
3. אישה שטבלה ואחר כך הוכנסה לבידוד (בשל שינוי בהנחיות) אינה צריכה לעדכן את המקווה בשלב זה. כמובן שאישה שהתגלתה כחולה ומעדכנת את הרשויות לגבי כל המקומות שהיתה בהם, צריכה להזכיר את הטבילה.
4. אישה שסופרת שבעה נקיים במהלך תקופת הבידוד תזרוק את עדי הבדיקה על פי הנחיות משרד הבריאות להשלכת פסולת של מבודדים באופן כללי.
אם היא אינה בטוחה שהמראה מותר, נמליץ שתתקשר לקו הפתוח ע”ש גולדה קושיצקי לשוחח ישירות עם יועצת הלכה ולברר האם ניתן יהיה להכריע שהמראה אינו אוסר. ניתן לשמור את עדי הבדיקה להתייעצות לאחר תום תקופת הבידוד, כאשר תסתיים בע”ה בבריאות איתנה. בינתיים, כדאי יהיה שתבצע בדיקה נוספת, שתהיה הפסק טהרה על תנאי, כלומר בדיקה שתהיה בדיקת שבעה נקיים במקרה שיסתבר שמראה מותר, או בדיקת הפסק טהרה אם יתברר שיש צורך בהפסק טהרה חדש.
אפשרות נוספת היא להשתמש באפליקציה tahorapp.com
אפליקציה מיוחדת זו מתאימה רק למכשירים ברזולוציה גבוהה מספיק כדי לאפשר העברת שאלות לרבנים באופן מהימן, ולא תמיד תאפשר לך לקבל תשובה ברורה, אך יתכן ותוכל לסייע.
5. אישה שהיא או בעלה בבידוד ומעוניינת בכך, יכולה להתייעץ עם רופאת הנשים שלה ביחס לאפשרות לשנות את מועד הדימום הוסתי באמצעים הורמונליים.
6. אישה שחיה בבית שיש בו אדם מבודד, וכללי הבידוד נשמרים, אינה צריכה לדחות טבילה. לעומת זאת במקרה של בן משפחה חייב בידוד שנמצא עם האישה או עם המשפחה כולה, דינה של האישה כמבודדת, ונאסר עליה לטבול.
אם האישה בעלת תעודת מתחסן מותר לה לטבול גם אם בביתה יש מבודדים שהיתה במגע איתם.

 

שו"ת

את ודאי מתמודדת עם אתגרים רבים, ששאלותייך נוגעות רק בקצה הקרחון שלהם. ליבנו איתך, ונשמח לסייע בכל מקרה שבו נוכל להועיל.

הקפדתך לטבול במועד מרשימה, וברור מדברייך שרצית להקפיד עליה גם כעת למרות שיתכן שלא תוכלי להתקרב לבעלך.
אך הפעם ההנחיה ההלכתית היא שעליך לדחות את הטבילה.

הוראות משרד הבריאות חד משמעיות: אסור לך לצאת מהבידוד כלל, וודאי שאסור לצאת למקום כמו המקווה שבו את יכולה חלילה לסכן נשים אחרות אם יסתבר שאת נשאית של הוירוס. להוראות אלו יש גם משמעות הלכתית- החובה שלא לפגוע בבריאותם של אחרים היא בעלת תוקף הלכתי.

טבילה בים מורכבת מבחינה הלכתית, אף שיש מצבים שבהם היא הפתרון ההלכתי הנכון (למשל בארצות שאין בהם מקווה כלל). במקרה הנוכחי, זהו פיתרון שאינו אפשרי לאור העובדה שנאסר עליך לצאת מהבית. לו יצוייר שהיתה דרך שהיית מגיעה לחוף ים מבודד בלי להתקרב לאף אדם, ככל הנראה מדובר היה באיזור שמסוכן להיות בו לבדך, ושמסיבה זו טבילה בו היא בעייתית מצד הלכות טבילה.

ברור לנו שהצורך להמתין ולא לטבול הוא עבורך אתגר נוסף, על גבי אתגרים רבים ושונים שאת מתמודדת איתם כרגע. הקושי ברור לנו, אולם השמירה על בריאות הציבור חשובה כל כך שמסירות הנפש הזו נדרשת.

מדברייך עולה שאף פעם לא התמודדת עם מצב של דחיית טבילה. כיוון שיש הרבה מאד מצבים שבהם דחיה כזו מתרחשת, גם בעיתות שיגרה, יש באתר שלנו הדרכה לגבי האופן שבו יש להתנהל במקרה כזה. תוכלי לקרוא אותה כאן. שימי לב שיש להשלים את שבעת הנקיים כרגיל, ולא לשכוח לבצע בדיקה ביום השביעי לנקיים, למרות שאינך טובלת בסופו.

את צודקת שאין אפשרות להעביר את העד עם המראה לצורך בירור הדין.

צבע חום הוא צבע שגוונים מסויימים שלו אוסרים ואחרים מותרים. תוכלי לקרוא על כך בדף המידע צבעים מותרים ואוסרים, ולצפות בסרטון בנושא כאן. אם לאחר הקריאה והצפיה תהיי בטוחה שהמראה אינו נוטה לאדום כלל, והוא מראה מותר, כדאי יהיה שתמשיכי בספירה כרגיל.

אם לא תהיי בטוחה שהמראה מותר, כדאי שתתקשרי לקו הפתוח ע”ש גולדה קושיצקי לשוחח ישירות עם יועצת הלכה ולברר האם ניתן יהיה להכריע שהמראה אינו אוסר. בינתיים, כדאי יהיה שתבצעי בדיקה נוספת, שתהיה הפסק טהרה על תנאי, כלומר בדיקה שתהיה בדיקת שבעה נקיים במקרה שיסתבר שמראה מותר, או בדיקת הפסק טהרה אם יתברר שיש צורך בהפסק טהרה חדש.

אפשרות נוספת היא להשתמש באפליקציה tahorapp.com
היא מתאימה רק למכשירים ברזולוציה גבוהה מספיק כדי לאפשר העברת שאלות לרבנים באופן מהימן, ולא תמיד תאפשר לך לקבל תשובה ברורה, אך יתכן ותתאים במקרה שאת מתארת.

שימי לב שאם שבעת הנקיים יסתיימו לפני שתחלוף תקופת הבידוד שלך, יהיה עליך להמתין ליציאה מהבידוד לפני שתוכלי לטבול. חשוב שתשלימי כראוי את שבעת הנקיים למרות שלא תוכלי לטבול מיד. עוד על הנושא תוכלי לקרוא בדף העוסק בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה.

על פי הוראות משרד הבריאות, במקרה של אדם שנמצא בבידוד אסור לקיים יחסים.

מבחינה הלכתית, חשוב להקפיד לשמור על הנחיות שנועדו לוודא שלא תהיה סכנת חיים לאחרים.

בהתאם, ודאי שאינכם חייבים לקיים יחסים, ולמעשה אף אסור לכם לקיים יחסים.

באופן כללי, גם בשיגרה, חשוב לדעת שאם בני הזוג מסכימים שלא לקיים יחסים אין בכך בעיה הלכתית. 

על נשים שנמצאות בבידוד נאסר לצאת מהבית, ולכן חל על איסור על טבילה במקווה שעשויה לסכן נשים אחרות.

איסור זה גורף, וחל גם במקרה שציינת.

חשוב לזכור שגם מבחינה הלכתית חובה להקפיד על הוראות משרד הבריאות ולמנוע מצב של סכנת חיים עבור אנשים אחרים.

את ודאי מתמודדת עם אתגרים רבים, ששאלותייך נוגעות רק בקצה הקרחון שלהם. ליבנו איתך, ונשמח לסייע בכל מקרה שבו נוכל להועיל.

ספירת הנקיים והטבילה הם מצוות נפרדות. בדרך כלל אין הפסקה ביניהן, אך מבחינה הלכתית הפסקה כזו אפשרית. את אמנם צודקת שאסור לך לטבול לפני תום תקופת הבידוד, אבל חשוב שתמשיכי לספור שבעה נקיים כרגיל, ולא תשכחי לבצע בדיקה ביום השביעי למרות שאינך טובלת באותו לילה.

אחרי שתשלימי את הספירה אמנם לא תוכלי לטבול, אך תוכלי להפסיק את ביצוע הבדיקות ולעבור לבגדים תחתונים צבעוניים. מיד בתום תקופת הבידוד תוכלי לטבול. עוד על הנושא תוכלי לקרוא בדף העוסק בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה.

אנחנו בטוחות שאת מתמודדת עם אתגרים רבים בגלל הבידוד, יישר כוח על ההקפדה לציית להוראות שהיא מצילה חיים.

באופן כללי, טבילה מתבצעת רק בלילה, למעט מצבים חריגים מאד.

בהתאם, לבלנית אין היתר לפתוח את המקווה ביום בלי הוראה הלכתית מפורשת מהרב המלווה את עבודתה.

לא פרטת לגבי זמן הטבילה המקורי, והמצב בכללותו, אולם יתכן שאכן מדובר במקרה שדורש הנחיה מיוחדת לאפשר טבילה ביום, אנא כתבי אלינו שוב עם פרטים נוספים או התקשרי לקו הפתוח. נוכל לברר איתך את העניין ולפנות לבלנית במקום מגורייך כדי להסדיר את הנושא מנהלתית והלכתית.

את צודקת שאין אפשרות להעביר עדים  עם מראות מסופקים לצורך בירור הדין בזמן שאת בבידוד.
אם יהיה צורך, תוכלי לשמור עדים מתקופת הבידוד, ואם יתברר שאינך נשאית ניתן יהיה להביא אותם לרב או יועצת הלכה לאחר שתקופת הבידוד תסתיים.
אפשרות נוספת היא להשתמש באפליקציה tahorapp.com
היא מתאימה רק למכשירים ברזולוציה גבוהה מספיק כדי לאפשר העברת שאלות לרבנים באופן מהימן, ולא תמיד תאפשר לך לקבל תשובה ברורה, אך יתכן ותתאים במקרה שאת מתארת.

אם את מרגישה שביצוע כל הבדיקות מלחיץ אותך במיוחד, או שיש סיבה להניח שיגרום לכך שיתעוררו שאלות הלכתיות, מותר לך לצמצם את מספר הבדיקות שתבצעי הפעם.

מבחינה הלכתית יש עדיפות לביצוע בדיקה אחת במספר גדול יותר של ימים, על פני ביצוע שתי בדיקות במספר קטן יותר של ימים. שימי לב שאין אפשרות לטבול בלי שתתבצע לפחות בדיקה אחת ביום הראשון לנקיים, ובדיקה אחת ביום השביעי לנקיים (בנוסף להפסק הטהרה כמובן). מומלץ שלא להסתפק במינימום זה אלא לבצע לפחות מעט יותר בדיקות.

במקרה שתראי צבע שאינך בטוחה מה הדין שלו, תוכלי להיעזר במידע שבדף צבעים מותרים ואוסרים, ובסרטון בנושא כאן. בכל מקרה של התלבטות את מוזמנת להתייעץ איתנו דרך האתר, או בשיחה ישירה עם יועצת הלכה באמצעות הקו הפתוח ע”ש גולדה קושיצקי.

שימי לב שאם שבעת הנקיים יסתיימו לפני שתחלוף תקופת הבידוד שלך, יהיה עליך להמתין ליציאה מהבידוד לפני שתוכלי לטבול. חשוב שתשלימי כראוי את שבעת הנקיים למרות שלא תוכלי לטבול מיד. עוד על הנושא תוכלי לקרוא בדף העוסק בהתנהלות במקרה של דחיית טבילה.

אתה מתאר מצב מורכב ומאתגר, וראשית נאחל בריאות שלימה לילדים ולכל המשפחה.

שבעת הימים הנקיים הם יחידה אחת ואין משמעות לטבילה באמצעם אלא רק בסופם, ולכן לא ניתן לטבול כעת. 
לאשה הנמצאת בבידוד אסור להגיע למקווה.

לכן, במידה ואשתך הייתה יחד עם הילדים עליה להשלים את ימי הבידוד ורק לאחר מכן תוכל לטבול. במקרה כזה יש להשלים את שבעת הנקיים בזמן, ורק הטבילה נדחית. תוכלו לקרוא על כך בדף התנהלות במקרה של דחיית טבילה.
חשוב לדעת שבזמן הבידוד ישנה הנחיה של משרד הבריאות להימנע מקיום יחסים.

כמו-כן מומלץ ליצור קשר טלפוני עם המקווה בו מתוכננת הטבילה לוודא שהעבודה מתנהלת שם בהתאם להנחיות ולברר את ההמלצות הספציפיות במקווה זה.

מידע למחלימות

נשים שהחלימו מקורונה עשויות להיתקל בהתמודדויות בהקשר של טהרת המשפחה שטוב להיערך לקראתן.

שינויים בוסת ובאופי המחזור: מחלימות רבות מדווחות על שינויים בוסת ובאופי המחזור החודשי. מחלימות שונות מדווחות על שינויים מסוגים שונים. כדי להתמודד עם המצב באופן הטוב ביותר מומלץ להתרענן בלימוד דיני כתמים, ולהיעזר בהמלצות המעשיות שבדף התנהלות לאור דיני כתמים. חשוב לשים לב למצב שבו יש לשינויים השפעה על חישובי וסתות ועונות פרישה . טוב לשוחח עם רופאת הנשים על המצב ולבחון האם יש צורך במעקב רפואי.

 

צמצום מספר הטבילות במקרה של קשיי נשימה: על פי הדיווחים שאנו מקבלות, יש מחלימות רבות שממשיכות לסבול למשך תקופה מקשיי נשימה. קשיים אלו עשויים להקשות על טבילה כמה פעמים ברצף. חשוב לדעת שמבחינה הלכתית די בטבילה כשרה אחת כדי להיטהר. במקרה של קושי יש להעדיף טבילה אחת בלבד, גם כשהמנהג של האישה הוא לטבול פעמים נוספות .

מידע רפואי

הנגיף covid-19 הוא וירוס חדש, והמידע לגביו עדיין חלקי. עם זאת, הניסיון המצטבר במהלך החודשים מאז הופעתו מצטרף למידע שקיים ביחס לנגיפים אחרים שהוא דומה להם, שכבר הובילו בעבר לחשש עולמי (כמו SARS או MERS ). המידע מתעדכן כל העת ורשויות הבריאות פועלות בהתאם.

על מנת למנוע את התפשטות הנגיף הוגדרו הנחיות לבידוד על כל מי שיש חשש גבוה שיתכן והפך לנשא. הפרת הוראות הבידוד היא עבירה פלילית. מבחינה הלכתית יש חיוב לציית להוראות הרפואיות ולא לפגוע בבריאות הציבור.

גורמי בריאות הציבור פועלים כל העת לקביעת הוראות מתאימות למצבים השונים. ההוראות משתנות לעיתים קרובות כיוון שגורמי הבריאות מגיבים כל העת למציאות המשתנה. פירוט מלא של ההנחיות המעודכנות הכוללות את כללי ההגבלות על יציאה מהבית ניתן למצוא באתר משרד הבריאות: https://govextra.gov.il/ministry-of-health/corona/corona-virus/guidelines/

בכל מקרה של חזרה מחו”ל או של מגע עם חולה מאומת קיימת חובה חוקית להיכנס לבידוד בית, ולהודיע על כך למשרד הבריאות באמצעות טופס מקוון באתר או במוקד הטלפוני. חשוב לדעת כי אדם המאובחן כחולה קורונה יכול להיות ללא תסמינים בעת המפגש, אך עדיין אפשרי שהיה כבר מדבק באותה עת.

הבידוד הוא על פי צו מנכ”ל משרד הבריאות ונמשך עד שחלפו 7 ימים מהחזרה מחו”ל או מהמגע עם חולה מאומת. דיווח על בידוד והנחיות מפורטות לבידוד יש באתר משרד הבריאות – https://govextra.gov.il/ministry-of-health/corona/corona-virus#home

Accessibility Toolbar