• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    בדיקות עם עד רטוב בגלל יובש פנימי

    ח׳ בסיון ה׳תש״פ

    שאלה:

    בס”ד

    האם מותר לנקות עם עד רטוב ניקיון פנימי (לצורך הוצאת שאריות דם ישנות) האם מותר לעשות זאת לפני הפסק טהרה? והאם מותר לפני בדיקה של 7 נקיים?
    ומה קורה אם הבד הרטוב ששימש רק לניקיון יוצא עם כתם?
    יש לציין שיש לי בעיית יובש פנימי
    תודה רבה מראש 🙂


    תשובה:

    שלום לך,

    ההבחנה שעשית בשאלתך נכונה וחשובה.

    אכן, ישנו הבדל בין בדיקת הפסק טהרה לבין בדיקות שבעה נקיים.
    בדיקת הפסק טהרה נועדה להיות קו הגבול בין הזמן שבו אנחנו מניחים שאת מדממת, לזמן שבו אנחנו מניחים שאינך מדממת. בהתאם, אין משמעות הלכתית למראות שנראו לפני בדיקת הפסק הטהרה התקינה.

    לפני בדיקת ההפסק יש לנקות היטב את הנרתיק משאריות דם ישנות, ורק לאחר מכן, לבצע את ההפסק. ישנה עדיפות לשטיפה פנימית, בכדי לסייע בקבלת בדיקה נקייה שתאפשר לך להתחיל בהקדם את שבעת הנקיים. אם נוח לך להשתמש דווקא בעד רטוב לניקיון, זוהי אפשרות מקובלת.

     כאמור, הפסק טהרה שונה מכל בדיקה אחרת וניתן לחזור עליה מספר פעמים. כל עוד הבדיקה האחרונה תקינה ובוצעה לפני שעת השקיעה אין חשיבות למה שנראה לפניה, אפילו על עד בדיקה.

    לעומת זאת,בשבעה נקיים כל מראה שאת רואה הוא בעל משמעות הלכתית. לכן כל דבר שתראי, ובודאי במקרה שנראה על עד בדיקה, יחייב התייחסות. אין אפשרות להתעלם מבדיקות שתבצעי. אפילו במקרה של שטיפה של הנרתיק במקלחת יש להמתין כרבע שעה אחרי הרחצה לפני ביצוע בדיקה.

    יובש בנרתיק הוא תופעה שיש לה גורמים רבים ושונים, חלקם ניתן לטיפול למשל בתוספת אסטרוגן מקומי במשחה. אם טרם עשית זאת, כדאי שתשוחחי עם הרופאה שלך על הנושא.

    אם את מרגישה שזה עשוי להועיל לך, את יכולה לבצע את הבדיקות בעד לח, שהרטבת במים או בנוזל סיכה על בסיס מים בלבד כמו ג’ל KY, ואחר כך סחטת.

    חשוב גם שתדעי שאף על פי שמלכתחילה יש לבצע בדיקת הפסק טהרה, מוך דחוק, ושתי בדיקות בכל יום משבעת ימי הנקיים, במקרה של קושי פיזיולוגי כמו שאת מתארת ניתן להפחית את מספר הבדיקות.
    בדיקת הפסק טהרה חייבת להתקיים ולהיעשות ביסודיות אך בעומק המירבי שאת יכולה מבלי לפצוע את עצמך.
    אינך צריכה לבצע בדיקת מוך דחוק כלל.
    כל עוד תבצעי בנוסף להפסק הטהרה לפחות בדיקה אחת ביום הראשון לנקיים, ובדיקה אחת ביום השביעי לנקיים, תוכלי לטבול. אם הדבר אפשרי מומלץ שלא תסתפקי רק בשתי בדיקות אלו אלא תבצעי בדיקות נוספות. יחד עם זאת,  רק בדיקת היום הראשון צריכה להיות יסודית כמו הפסק הטהרה, אך הבדיקות הנוספות יכולות להיות שטחיות יותר.
    חשוב לדעת שמבחינה הלכתית עדיף לבצע בדיקה אחת ביום במספר גדול יותר של ימים מאשר שתי בדיקות ביום במספר מצומצם יותר של ימים.

    אם גם ההמלצות וההדרכה הנוכחיות לא יועילו, את מוזמנת בכל עת ליצור איתנו שוב קשר ולפרט לגבי המצב, כדי שנוכל להדריך אותך בהתאם.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת!

    תרצה קלמן, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות