• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    בירור לגבי התקן מירנה

    כ״ט בטבת ה׳תש״פ

    שאלה:

    שלום,
    רציתי לברר לגבי התקן.
    היה לי עד הלידה התקן לא הורמונלי וכעת אני מתעניינת בהתקן מירנה, ההתקן ההורמונלי.
    הבנתי שהתקן זה כרוך בדימומים רבים בחודשים הראשונים.
    האם, דימום מהתקן אוסר אותי?
    האם יש דרך למנוע, או להתעלם מדימומים אלו, כגון: תחתונית שחורה או רעיונות נוספים?
    אנו שוהים בחו”ל בתקופה זו, המרחק ממקווה הוא יותר רחוק מבארץ כך שזהו שיקול מאד חשוב עבורי.
    מהם הנקודות שאני צריכה לקחת בחשבון לפני שאני בוחרת באיזה התקן להשתמש?
    תודה רבה מראש,


    תשובה:

    שלום,

    אמנם נשים רבות מדווחות על דימומים בחודשים הראשונים אחרי התקנת ההתקן, אך אצל אחרות הדימום מועט מאוד או לא קיים בכלל.

    תחילה, יש לציין שהתקנת ההתקן עצמה אינה אוסרת. אם מופיע בעקבותיה דם, הוא אינו אוסר ב24 השעות הראשונות לאחר ההתקנה, כיוון שההגדרה ההלכתית שלו הוא ‘דם מכה‘. לכן מומלץ להכניס את ההתקן בזמן שאת טהורה. אם הדבר אינו אפשרי, כדאי לכל הפחות להמתין עד אחרי שביצעת הפסק טהרה ולמחרת את בדיקת היום הראשון לספירת הנקיים. במקרה כזה אנא חזרי אלינו כדי שנדריך אותך כיצד לספור שבעה נקיים בסבב הזה של הטהרה.

    דימום מהתקן, כמו כל דימום אחר, אוסר כאשר הוא מגיע בשטף, כמו בוסת.

    דימום שאינו מגיע בשטף ומגיע ללא הרגשה הלכתית, נקרא בהלכה ‘כתם’ (אנא קראי את ההגדרה ההלכתית בדף המידע המצורף), והוא אוסר רק בתנאים מסוימים. את התנאים לכך שכתם יאסור תוכלי לקרוא בדף המידע על דיני כתמים.

    כיוון שלאחר הכנסת ההתקן יש סבירות גבוהה להכתמות, מומלץ לנהוג באופן קבוע בצורה שתצמצם את מספר הפעמים שתיאסרו. המלצות מעשיות כיצד לנהוג בעת שימוש בהתקן תוכלי למצוא בדף המידע ‘התנהלות לאור דיני כתמים’.

    עוד שיקולים בבחירת ההתקן, תוכלי למצוא בדף המידע על התקנים תוך רחמיים. שימי לב לכך שבהתקן לא הורמונלי, צפויה וסת בתדירות רגילה, והדימומים אף עשויים להיות כבדים יותר בכל חודש, לכן אם המטרה שלך היא לצמצם את מספר הטבילות, אולי אין להתקן נחושת יתרון על פני ההתקן ההורמונלי שבשימוש בו בדרך כלל מצטמצם הדימום אחרי תקופת ההסתגלות.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת.

    אפרת אמיתי, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות