• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    בירור על שיטת הרב עובדיה בנוגע לימי המתנה לפני הפסק טהרה

    כ״ב בניסן ה׳תשע״ט

    שאלה:

    שלום רב…
    בספר של הרב עובדיה הוא כותב בפסיקתו כך :
    “אשה, שמשך זמן ראיית הדם אצלה קצר מ4 ימים, או שנטמאה מחמת כתם, עושה הפסק טהרה ביום הרביעי סמוך לשקיעה. ואם רוצה לעשות הפסק טהרה מיד כשמפסיקה לראות דם, יכולה לקנח את עצמה באותו מקום יפה יפה, בעזרת מוך או בגד רך, כדי להפליט את הזרע. או שתשטוף את עצמה בפנים באותו מקום במים חמים או שתשב באמבטיה מלאה במים חמים, וטוב שתעשה את שניהם, קנוח בבגד ושטיפה במים חמים. ולאחר מכן תעשה הפסק טהרה. אם עברו 4 ימים מיום ששמשה עם בעלה, עד היום שרוצה לספור 7 ימים נקיים, ביום שמפסיקה לראות דם יכולה לעשות הפסק טהרה.”

    אני חייבת להבין את הפירוש לפסיקה הזו?? מישהי אמרה לי שהרב עובדיה זצ”ל מקל ושניתן לעשות הפסק לפני 4 ימים אם ופסק הדימום. האם זה נכון??


    תשובה:

    שלום לך,

    על פי פסיקת הרב עובדיה כפסק השו”ע, ניתן לעשות הפסק טהרה ביום הרביעי מהפעם האחרונה בה בני הזוג קיימו יחסים. על החישוב של ימים אלו תוכלי לקרוא בדף המידע ‘ימי ההמתנה המינימליים’.

    במקרה שלא עברו ארבעה ימים מיום שהאשה שמשה עם בעלה, ויש צורך בכך, אפשר להתיר לעשות הפסק טהרה עוד לפני כן, על ידי נקיון של הנרתיק. הנקיון צריך להיות מאוד יסודי על מנת שלא תשאר שום שארית של זרע, כלומר, לרחוץ במים חמים או לשבת פרק זמן משמעותי באמבטיה ולנקות עם בד את הנרתיק. כמובן, אי אפשר בשום מקרה להתחיל בספירת הנקיים מבלי שבוצעה בדיקת הפסק טהרה תקינה.

    יש לשים לב שזוהי הדרכה אך ורק לנשים שנוהגות תמיד על פי שיטת הרב עובדיה, אם בדרך כלל את אינך פוסקת על פי שיטתו, אלא על פי שיטות אחרות (למשל שיטת הבן איש חי, כדרכו של הרב מרדכי אליהו, או שאת אשכנזיה) הדין הזה אינו הנחיה מתאימה עבורך, וחשוב שתבררי איך עליך לפעול.

    הדינים הנוגעים לימי ההמתנה המינימליים הם תחום שבו יש הבדלים תהומיים בין שיטות פסיקה שונות. במקביל, יש הקפדה יתרה על הפסיקה לפי שיטת הפסיקה המקובלת בעדתך. כך למשל כותב הרמ”א על דין זה “כל הפורץ גדר ישכנו נחש”.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת.

    אפרת אמיתי, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות