• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    זמן ביצוע הפסק טהרה וחשש לפציעה מהבדיקה

    כ״ב בטבת ה׳תשפ״א

    שאלה:

    שלום לכן ותודה על ההזדמנות לשאול ולקבל מענה מקצועי ומהימן.
    אני מנסה להבין את המושג בדיקה סמוך לשקיעה, כמה זמן לפני השקיעה נחשב לסמוך?
    אני עושה בדיקת הפסק ולעיתים קרובות אני פוצעת את עצמי, זאת אומרת איני יודעת זאת באותו הזמן אבל אח”כ יש לי כאבים עזים וכתמים.
    כשהתקשרתי לבודקת היא אמרה לי שאין טעם שאגיע אליה כי כבר אחרי השקיעה שאגיע למחרת לפני השקיעה. אם אפשר בבקשה להסביר מתי נכון לפנות לבודקת הלכתית וכן במה היא יכולה לעזור.
    תודה ויישר כח


    תשובה:

    שלום לך,

    לכתחילה יש לבצע את הפסק הטהרה סמוך לזמן השקיעה. כאשר אומרים סמוך לזמן השקיעה הכוונה היא בשעתיים שלפני השקיעה לערך. עם זאת, בדיעבד ניתן להסתמך גם על בדיקה שנעשתה קודם לכן בשעות היום. מסיבה זו כדאי לבצע בדיקה ביום ליתר ביטחון, כדי שיהיה ניתן להסתמך על בדיקה זו אם לא תספיקי לבדוק סמוך לשקיעה. להרחבה תוכלי לקרוא בדף זמנו של הפסק טהרה.

    כאשר את מבצעת בדיקה, חשוב לבצע אותה בעדינות באופן שלא יפצע אותך. תוכלי להתנסות בסוגי עדי בדיקה שונים, כדי למצוא את הבד המתאים עבורך, או אפילו לגזור לעצמך עדי בדיקה מבד לבן ורך. יתכן שבמצבך יהיה נכון להפחית את מספר הבדיקות וכדאי להתייעץ על כך עם רב או יועצת הלכה.

    לאור הנתונים שאת מתארת, כדאי לפנות לבירור רפואי כדי לבדוק את הסיבה לפצעים שאת חווה.

    בודקת טהרה היא אחות שעברה הכשרה לבצע בדיקות פנימיות למטרות הלכתיות. בודקת טהרה יכולה לסייע במצבים בהם יתכן שמקור הדימום מגיע מפצע מחוץ לרחם אך לא ניתן לדעת זאת בוודאות. על ידי הבדיקה ניתן לברר מהו המקור לדימום. אם אכן מתברר שהדימום אינו מהרחם, הוא יחשב לדם מכה ולא יאסור, אך בכל מקרה יש צורך בבדיקה נקייה מדם כדי שתחשב לבדיקת הפסק טהרה. בנוסף, הבודקת יכולה לבצע בדיקה של צוואר הרחם הנחשבת לבדיקת הפסק טהרה, אך בדיקה זו צריכה להתבצע לפני השקיעה.
    ישנם מקרים בהם אפשר לברר את השאלה ההלכתית גם ללא בדיקה פנימית ולכן כדאי לפנות לבודקת טהרה רק כאשר ישנה המלצה הלכתית להבדק. חשוב לדעת שניתן להבדק בצורה דומה גם אצל הרופאה שלך.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,
    כל טוב!

    שירה מניטנטג, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות