• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    חוששת מדימום לאחר חיסון קורונה שני

    י״ט באדר ה׳תשפ״א

    שאלה:

    לאחר החיסון הראשון היו לי הכתמות ותחושות של כאב בעיקר סביב הרחם. לא היה דם חי, ולא התכווצויות כמו בזמן ווסת. ההכתמות הסתיימו לאחר 24 שעות.
    ראיתי שנאספות עדויות של נשים שלאחר החיסון השני חוו דימום מאסיבי. אני חוששת שמא לאחר החיסון השני ,שאמור לצאת סביב זמן הווסת, אסבול מדימום משמעותי שישפיע לי על הזמנים. כיצד אדע האם הדימום אוסר? מה עליי לבדוק?
    תודה


    תשובה:

    שלום לך,

    אכן היו דיווחים ברשתות החברתיות ובתקשורת על נשים שחוו שינויים בווסת לאחר קבלת החיסון נגד נגיף קורונה והחששות שלך מובנים. בדף הבא של עמותת מדעת – שינויים במחזור החודשי לאחר חיסון נגד נגיף קורונה של חברת פייזר – תוכלי לקרוא על מה שידוע עד כה בנושא.

    לגבי שאלתך כיצד תדעי אם הדימום אוסר, אם יהיה דימום יהיה צורך לבחון אותו בכלים הלכתיים, כמו בכל דימום נרתיקי.

    כאשר אינך בטוחה אם מדובר בדימום אוסר, יש לבחון מספר פרמטרים:

    *אופי הדימום- אם מדובר בדימום בשטף (כמו בווסת), או בליווי הרגשה הלכתית, הוא יאסור בכל צורה שבה יראה (בתנאי שמדובר בצבע אוסר כפי שנפרט). אם מדובר בכתמים, הם יאסרו רק בתנאים מסוימים על פי דיני כתמים.

    *צבע הדימום- אם מדובר בדימום בצבע אוסר כמו אדום או שחור, או צבע הנוטה לאדום, הוא יאסור אם נראה בשטף או באופן אוסר על פי דיני כתמים. אך אם מדובר בצבע שאינו אוסר, כגון חום בהיר מאוד (כמו קפה עם חלב), הוא לא יאסור בכל מקרה.

    שימי לב שמראה דמי המופיע על דבר ששהה בנרתיק אינו נחשב לכתם ודינו חמור יותר. מסיבה זו כדאי להמנע מביצוע בדיקות כאשר אין צורך הלכתי בכך או משימוש בטמפון וכדומה כאשר אינך אסורה.

    במצב בו אינך בטוחה מה מעמד הדימום שחווית, תוכלי לכתוב אלינו שנית ולפרט לגבי כל מראה בנפרד, כיצד נראה, על מה נראה ומה היה גודלו וצבעו. לחילופין תוכלי לפנות לקו הפתוח שלנו.

    כדאי לדעת שדימומים או כתמים שאינם בשטף, אינם בהכרח אוסרים וניתן להתנהל באופן שימנע ממך להאסר ללא הכרח הלכתי כפי שתוכלי לקרוא בדף התנהלות לאור דיני כתמים. בנוסף כדאי לצפות בסרטון האם יש מצבים שבהם אפשר לדעת מה הדין בלי להראות את הכתם?.

    אם תחווי קושי להטהר, כדאי לשים לב לנקודות הבאות:

    קודם כל כדאי לפנות לרב או יועצת הלכה כדי לברר אם יש צורך להתנהל אחרת בתהליך הטהרה.

    כדי שלא תראי כתמי דם ישנים בבדיקת הפסק הטהרה, מומלץ לרחוץ היטב את אזור הנרתיק כעשר דקות לפני הבדיקה.
    בנוסף, בניגוד לבדיקות בשבעה נקיים, ניתן לנסות לבצע את בדיקת ההפסק מספר פעמים, כאשר ניתן להתעלם מכל ניסיון לא תקין הקודם לביצוע הבדיקה. בנוסף, כדאי לצפות בסרטון האם בדיקת הפסק טהרה צריכה להיות נקיה לגמרי?.

    במקרה של מראה מסופק במהלך שבעה נקיים, יש לברר את מעמדו עם רב או יועצת הלכה. כדאי לדעת שמראות אלו לא בהכרח יאסרו ויש לברר את הדין בכל מקרה בנפרד. אם תבחרי שלא לשאול, יהיה עליך להניח שמדובר במראה אוסר.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,

    כל טוב!

    שירה מניטנטג, יועצת הלכה

    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות