• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    מוך דחוק לאחר לידה

    כ׳ באדר א׳ ה׳תשפ״ב

    שאלה:

    שלום רב
    שאלה בנוגע לבדיקת מוך דחוק. אני אחרי וסת ראשונה מזה תקופה (קיבלתי וסת 8 חודשים אחרי הלידה) ערכתי בדיקה לאחר 7 ימים של וסת (יום אחרון לא היה דם כלל, לא בתחתון או בניגוב) בבדיקת מוך דחוק ביום שישי בערב יצא הבד חלקו בצבע חום שבלילה היה נראה כהה מאוד ובבוקר היה נראה חום גם כן אך הרבה פחות כהה משנראה בערב קודם. השאלה– האם צבע חום אוסר אותי? לא היתה הרגשה, להרגשתי נגמרה הווסת לחלוטין – נבדק במשך יממה שלא היו כתמים כלל, זרימה או ניגוב. רק בבדיקת מוך דחוק ראיתי צבע חום.


    תשובה:

    שלום לך ומזל טוב (גם אם כבר עברה תקופה),

    יש שני נושאים שונים שחשוב להתייחס אליהם: האחד, דין הבדיקה שיש בידיך כעת, והשני אבחנה בין סוגי הבדיקות השונות.

    ראשית, חשוב לדעת שכל מראה על משהו שהיה בנרתיק, כמו הבדיקה שבידיך, דורש התייחסות הלכתית. בירור מעמדו ההלכתי של הגוון של המראה נדרש בלי קשר לשאלה מה נראה לפני או אחרי ואפילו בלי קשר לגודלו של המראה על עד הבדיקה. תוכלי לקרוא על הסיבות לכך כאן.

    את מתארת מראה חום בגוון שלא ברור מדברייך האם יש לך ספק לגבי מעמדו ההלכתי.
    אם ברור לך שאין בגוון החום של המראה (כפי שהוא כעת) שום נטיה לאדמומיות כלל, הרי שהמראה מותר, ואת יכולה להמשיך בספירה המקורית.
    על הדין של הצבעים השונים תוכלי לקרוא בדף צבעים מותרים ואוסרים. נמליץ לך לצפות גם בסרטון ההסבר שבדף.
    אם אינך בטוחה שהמראה מותר, כדאי יהיה לפנות לרב או יועצת הלכה בשאלת חכם, כדי לברר את דין המראה. נשמח לסייע לך לאתר דמות מתאימה במקום מגורייך.
    אם אינך בטוחה שהמראה מותר, ותבחרי שלא לשאול, יהיה עליך להניח שהמראה אוסר. ולהתחיל מחדש בתהליך הטהרה.

    מעבר לבירור הנוכחי, חשוב שתהיי מודעת להבדל בין סוגי הבדיקות השונות.
    בדיקת הפסק טהרה מבוצעת כדי להיות קו גבול בין הזמן שבו דיממת לזמן שבו סופרים שבעה נקיים.
    כל עוד בוצעה לפני שעת השקיעה, ניתן יהיה להתחיל בספירת שבעה נקיים מהיממה הבאה.
    בניגוד לבדיקות האחרות, ניתן לעשות מספר נסיונות בבדיקת הפסק הטהרה ולהתייחס רק למאוחרת מביניהן.
    תוכלי לקרוא באתר על בדיקת הפסק טהרה, למצוא הנחיות לביצוע הבדיקה, וגם מידע על זמנה של הבדיקה.
    שימי לב: בדיקת הפסק טהרה אינה צריכה להיות נקיה לגמרי, אלא רק ממראות אוסרים. בדף המידע שקישרנו למעלה על הצבעים השונים, ובסרטון שבו, תוכלי ללמוד על הנושא. יתכן שתוכלי להקדים את הזמן שבו את טובלת.

    רק אחרי בדיקת הפסק טהרה תקינה, ורק בזמן שבין השקיעה לצאת הכוכבים, מתבצעת ככל שהדבר ניתן בדיקת המוך הדחוק. בדיעבד אם לא בוצעה (אך הפסק הטהרה היה תקין ובזמן) ניתן להמשיך בספירה גם בלעדיה. תוכלי לקרוא על הנושא בדף המידע העוסק במוך דחוק.

    נשמח לעמוד לרשותך בשאלות נוספות בכל עת,

    כל טוב!

    תרצה קלמן, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות