• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    שאלות עקרוניות על הכתמות עם מירנה

    ח׳ בתמוז ה׳תשע״ט

    שאלה:

    שלום.
    אני כ-3 חודשים אחרי הריון 7, ועשיתי לפני כשבועיים התקן הורמונלי כשהייתי טהורה (פעם ראשונה בחיים שעם אמצעי מניעה).
    מניקה מלא ורואה טפטופים במשך כל היום מאז ההתקנה של ההתקן. לובשת רק תחתון כהה ותחתונית או פד. כמויות הדם שיוצאות זה כמו היום ה4 של מחזור ושאלנו רב שאמר שאנחנו מותרים וכדאי לחכות יום מרגע שיש דימום בתשמיש.
    א. לא מרגישה נוח לגעת בבעלי שיודעת שיוצא לי דם מהגוף ולא רוצה לטמא את עצמי כי מי יודע מתי אוכל להיות שוב טהורה.
    ב. איך זה מסתדר עם ההלכה הנושא של הדם? משתגעת מזה כאילו מרגישה שהלכה התירה אבל נפשית לא מוסגלת להתנהג רגיל.
    ג. נוהגים (כרגע) שתחתונית ותחבושת לא מטמא… אבל לא מצליחה להבין את זה בשכל כי רואה דם.
    ד. מתי המצב הזה אמור להגמר? אשמח ממש לעזרתכם (והרגעתכם)
    תודה מראש…


    תשובה:

    שלום לך ומזל טוב!

    החששות שלך מובנים, במיוחד שמדובר בהתנסות הראשונה שלך עם אמצעי מניעה הורמונלי, אך כדאי לדעת שכתמים בזמן שימוש בהתקן מירנה הם תופעה נפוצה ותקינה, במיוחד בחודשי השימוש הראשונים.

    למרות הנטיה המקובלת לחשוב שכל דם אוסר, ההלכה מגדירה בפירוש מהו דם אוסר ומהו דם שאינו אוסר. דם שאוסר מדאורייתא הוא רק דם שיצא מהרחם, מלווה בהרגשה הלכתית או דם המופיע בשטף בדומה לדימום ויסתי. מדרבנן חז”ל גזרו גם על כתמים, כלומר דימום שהופיע ללא הרגשה או שטף, וגזרה זו חלה רק במקרים ספציפיים כפי שתוכלי לקרוא בדף דיני כתמים. זו הסיבה שכתמים על משטח שאינו מקבל טומאה (כגון תחתונית) אינם אוסרים.

    אם כן, כיוון ששאלת רב והתשובה הייתה שמדובר בדימום שאינו אוסר, אתם מותרים ואין צורך לעשות דבר. כפי שהרב שלך אמר, מומלץ להמתין 24 שעות לפני קיום יחסי אישות.

    בזמן הכתמות מומלץ לפעול על פי ההנחיות המופיעות בדף התנהלות לאור דיני כתמים כדי להמנע מלהיאסר ללא הכרח הלכתי. בנוסף, כדאי לצפות בסרטון האם יש מצבים שבהם אפשר לדעת מה הדין בלי להראות את הכתם?.

    דימומי ההסתגלות בזמן שימוש בהתקן מירנה לרוב חולפים לאחר זמן של עד שלושה חודשים, אך לעיתים ימשיכו למשך עד כשישה חודשים. במקביל, אצל נשים רבות הווסת נחלשת או אף נעלמת לגמרי כעבור זמן.

    את מוזמנת לפנות בשאלות נוספות!

    כל טוב!

    שירה מניטנטג, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות