• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    שוקלת להוציא את המירנה בגלל שאני אסורה רוב הזמן

    י״ב במרחשון ה׳תשע״ט

    שאלה:

    שלום,

    אני עם התקן מירנה מזה שלושה חודשים.
    לא מצליחה להגיע להפסק טהרה לפני שלושה שבועות של טומאה ומצליחה להיטהר ליומיים שלושה.
    האם כדאי להמתין עד שישה חודשים להסתגלות ההתקן בגופי או להחליף התקן?
    הדבר גורם צער רב לבעלי ולי והוא דורש שאוריד את ההתקן שנשמור "טבעי".
    אין הקלות בבדיקות?
    אני בלי מחזור אבל בזמן הכנסת העד מדממת שלושה שבועות!


    תשובה:

    שלום לך,

    בכל מקרה שבו נאסרתם- כדי להיטהר עלייך לעשות בדיקת הפסק טהרה ולאחריה שבעה נקיים כרגיל. לא ניתן להיטהר ללא בדיקת הפסק טהרה נקייה מדם. לאחר שעשית הפסק טהרה יהיה ניתן להקל בחלק מהדינים בשבעה נקיים, כפי שנפרט בהמשך.

    כדאי לדעת שכתמים ודימומים לא סדירים נפוצים מאוד בתקופת ההסתגלות לאמצעי מניעה הורמונליים, כגון המירנה. אצל רוב הנשים ההכתמות מפסיקות לחלוטין לאחר מספר חודשים. באופן טבעי מצבים כאלה יוצרים קושי ומתח זוגי. כדי למנוע הצטברות של כעסים חשוב שתשמרו על תקשורת פתוחה בנושא. אם אתם מתקשים בכך ייתכן ותרצו לשקול התייעצות עם גורם חיצוני המתמחה בנושא.  

    במקרים רבים אין מדובר בדימום בשטף (כמו בזמן הווסת) אלא על כתמים שאינם בהכרח אוסרים מבחינה הלכתית. כתמים על התחתונים אוסרים רק בהצטרפות של מספר תנאים ודי שאחד מהתנאים לא יתקיים כדי שהכתם לא יאסור אתכם. תוכלי לקרוא על כך בדפי המידע מהו כתם ודיני כתמים. במקרה של כתם שימצא על תחתונית יהיה ניתן להקל אף יותר, תוכלי לקרוא על דין תחתונית כאן. כדי למנוע מצב שבו אתם נאסרים ללא הכרח הלכתי, מומלץ גם לקרוא את דף המידע המדריך כיצד להתנהל לאור דיני כתמים ולנהוג לפיו.

    דיני כתמים חלים גם בשבעה נקיים, ולכן, כתם שימצא על התחתונים יידון לפי דיני כתמים.  מצד שני, מראה דמי על עד בדיקה איננו נחשב ככתם ואוסר אפילו בגודל קטן ביותר.

    כדי להימנע ממצב שבו תראי מראה אוסר על עד בדיקה תוכלי, בתקופה זו, להפחית בדיקות במהלך שבעה נקיים ולבצע (בנוסף להפסק הטהרה) בדיקה ביום הראשון וביום השביעי לשבעה נקיים בלבד.

    שימי לב, לא ניתן לוותר על שתי בדיקות אלה ולכן צריך להקפיד מאוד שלא לשכוח את בדיקת היום השביעי. מומלץ לבצע, במידת האפשר, בדיקה נוספת באחד הימים האמצעיים, וכך במקרה וחלילה נשכחה הבדיקה של היום השביעי תוכלי לספור שבעה נקיים מאותה הבדיקה.

    דבר נוסף שכדאי לבדוק, הוא הגוון של המראות שאת רואה. מבחינה הלכתית מבחינים בין צבעים מותרים ואוסרים, כאשר ישנם גוונים, כגון- אדום, שאוסרים בכל מקרה שנמצאו בצורה אוסרת. מנגד, ישנם צבעים שאינם נוטים לאדום כלל, כמו צהוב או לבן, ומותרים אפילו בבדיקה פנימית. בתווך ישנם צבעים שיש ספק לגביהם, כמו חום. בכל מקרה של ספק מומלץ לפנות לרב או ליועצת הלכה בשאלת חכם ולהראות את המראה. אם תבחרי שלא להראות מראות שאת בספק לגביהם – יהיה עליך להתייחס אליהם כאל מראות אוסרים. תוכלי לקרוא עוד על מראות מותרים ואוסרים כאן.

    אם אינך יודעת למי לפנות כתבי אלינו שנית בציון אזור מגורייך וננסה להפנותך לדמות מתאימה.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,

    כל טוב.

    נירה בלבין, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות