• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    כתמים עם התקן תוך רחמי בגיל המעבר

    כ״ד בכסלו ה׳תשע״ט

    שאלה:

    שלום,
    אני בת 42, מונעת הריון עם התקן וכמעט שנתיים לא מקבלת וסת בכלל.
    בשבוע שעבר ראיתי כתם דם על התחתונים ולמחרת היתה הפרשה חומה בהירה וזהו. 
    כמובן שהתחלנו לשמור על ההרחקות אולם לפתע תהיתי האם אני נוהגת כראוי, האם באמת אני צריכה לחכות חמישה ימים ואז לספור שבעה נקיים? 
    (חוסר ההתעסקות בנושא גרם לי קצת בלבול ושכחה).
    תודה מראש!
     


    תשובה:

    שלום,

    בשאלת יש שני נושאים שצריך לדון בהם:

    1. כתם הדם על התחתונים

    2. ההפרשה החומה בהירה שראית

    כתם על תחתונים שנמצא ללא הרגשה, לא בהכרח אוסר אתכם. כתמים אוסרים רק בהצטרפות של מספר תנאים, די בחסרונו של אחד התנאים כדי שלא תאסרו. תוכלי לקרוא על התנאים הללו בדף המידע העוסק בדיני כתמים. מדבריך לא ברור לנו מה היה גודלו של הכתם ומה היה צבעם של התחתונים, כפי שתוכלי לקרוא, דינו של הכתם תלוי בתשובה לשתי שאלות אלה.

    לגבי ההפרשה שראית, לא ברור לנו האם זוהי הפרשה שנראתה לך טהורה או הפרשה בעייתית בעיניך. בנוסף, במקרה וחשבת שזו הפרשה בעייתית לא ברור לנו האם ראית אותה יוצאת מגופך או שגם היא הייתה על תחתונים/ תחתונית או נייר טואלט וניתן להתייחס גם אליה ככתם.

    אם ראית אותה יוצאת מגופך ממש יש לבדוק מה היה צבעה. מבחינה הלכתית אנו מבחינים בין צבעים מותרים ואוסרים. ישנם צבעים בגוון אוסר כמו אדום, ישנם צבעים שאינם נוטים כלל לאדום ואינם אוסרים כלל. בתווך ישנם צבעים אשר יש ספק לגביהם.

    תוכלי להרחיב בנושא בדף המידע העוסק בצבעים מותרים ואוסרים.

    אם את חושבת שנאסרת, יהיה עליך לעשות הפסק טהרה ולספור שבעה נקיים לאחר שיעברו ימי ההמתנה המינימליים

    אם לאחר קריאת הדברים עדיין אינך בטוחה האם המראה שראית בצבע אוסר, מומלץ לפנות לרב או ליועצת הלכה בשאלת חכם ולהראות את המראה. אם תבחרי שלא להראות יהיה עליך לנהוג בכל מקרה של ספק כאילו הוא אוסר. אם אינך יודעת למי לפנות, חזרי אלינו שנית בציון אזור מגורייך וננסה להפנותך לדמות מתאימה.

    אם המראה איננו ברשותך, חזרי אלינו שנית ותארי במדויק מה היה צבעה של ההפרשה שראית.

    כדי שבעתיד לא תאסרי ללא הכרח הלכתי מומלץ לקרוא את דף המידע העוסק בהתנהלות לאור דיני כתמים.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,

    כל טוב.

    נירה בלבין, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות