• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    דינם של כתמים מסוגים שונים

    ט׳ בשבט ה׳תשע״ט

    שאלה:

    שלום. 
    המחזור מאחר אצלי משום מה כבר כעשרה ימים. היום גילית כתמים ורודים (לא אדומים) ע"ג נייר הטואלט ולא על התחתונית. אני ספרדיה , האם זה אוסר? 
    ואם יתגלה כתם כזה על תחבושת⁄טמפון זה אוסר? 
    האם יש משמעות לצבע?
    תודה מראש:


    תשובה:

    שלום לך,

    לא כל מראה דמי אוסר מבחינה הלכתית. אם מראה שאת רואה מתאים להגדרה ההלכתית "כתם" (אנא קראי את ההגדרה כאן) הוא יאסור רק בהצטרפות של כמה תנאים יחד שאפשר לקרוא עליהם בדף המידע העוסק בדיני כתמים. כדי שלא תאסרי ללא הכרח הלכתי מומלץ לקרוא גם את דף המידע המדריך להתנהלות לאור דיני כתמים ולפעול לפיו.

    לפי הפסיקה הספרדית, מראה דמי על נייר טואלט איננו אוסר.

    גם כתם על תחתונית איננו אוסר בזמן שאת טהורה, תוכלי להרחיב על כך בדף המידע העוסק בדין תחתונית לבנה.

    הדין של מראה על טמפון שונה כיוון שמראה דמי על טמפון איננו נחשב ככתם, תוכלי לקרוא על הסיבות לכך כאן.

    במקרה שהמראה שראית איננו עונה להגדרה ההלכתית של כתם, יש לבדוק האם צבע ההפרשה נחשב לצבע אוסר. מבחינה הלכתית אנו מבחינים בין צבעים מותרים לאוסרים. ישנם גוונים אוסרים, למשל- אדום. ישנם גוונים- כגון: צהוב או לבן שאינם נוטים כלל לאדמומיות ואינם אוסרים כלל. בתווך ישנם גוונים מסופקים כמו למשל חום. במקרה של ספק מומלץ לפנות לרב או ליועצת הלכה בשאלת חכם ולהראות את המראה. אם תבחרי שלא להראות יהיה עליך לנהוג איסור בכל מקרה של ספק.

    עיכוב במחזור של למעלה מעשרה ימים עשוי להעיד על הריון, אם טרם ביצעת בדיקת הריון ייתכן וכדאי לבדוק אפשרות זאת. אם לדעתך זו איננה אפשרות סבירה מומלץ להיבדק אצל רופאת נשים.

    נשמח לעמוד לרשותך בכל עת,

    כל טוב.

    נירה בלבין, יועצת הלכה


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות