• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    טורדנות כפייתית (OCD) וטהרת המשפחה


    טורדנות- כפייתית, הידועה כOCD (Obsessive  Compulsive Disorder) מורכבת כשמה משני מרכיבים: טורדנות וכפייתיות. בשל מאפייניה, הלכות טהרת המשפחה יהיו אצל חלק מהנשים שמתמודדות עמה זירה של אתגרים. ברוב המקרים הללו הפתרון לקושי לא יהיה הלכתי באופן ישיר. באופן אופטימלי דמות הלכתית תהיה חלק מהשיח הטיפולי כדי לתת מענה להיבטים ההלכתיים שהאתגר הנפשי מציף.


    דף זה נכתב תודות לתרומתה של גב’ אילה אנגל

    טורדנות (אובססיה) היא מצב שבו מתעוררים אצל בני אדם מחשבות, דחפים, דימויים, או תחושות פיזיות בתדירות גבוהה ובאופן בלתי רצוני, באופן שמעורר אצלם ספקות  עצמיים רבים. פעמים רבות טורדנות זו גורמת  לחרדות או מצוקה רגשית.

    אף שטורדנות עשויה להתעורר סביב מגוון רחב של נושאים, שני שלישים מהמתמודדים יסבלו מטורדנות שקשורה למספר מסויים של נושאים:

    • זיהום- חששות שמא האנשים או החפצים שסביב הם מזוהמים ועלולים להזיק לו.
    • פגיעה בעצמי או בזולת- מחשבות טורדות פולשניות על האפשרות של פגיעה עצמית או פגיעה באדם אחר.
    • מיניות- דחפים או מחשבות בלתי רצוניות בתחום המיני כלפי מי שלמעשה אין למתמודד משיכה אליהם. יתכנו גם התלבטויות טורדניות סביב זהות מינית במקרים שבהם אין למעשה ספק ביחס לזהות המינית.
    • מחשבות טורדניות סביב נושאים הלכתיים, אמוניים או מוסריים- דוגמאות לנושאים כאלה הם חששות קיצוניים (אשר משפיעים באופן חריג על ההתנהלות השוטפת) סביב ענייני כשרות או נקיון הבית לפסח, תחושות פיזיות תמידיות שהאדם זקוק להתפנות או מלוכלך ואינו יכול להתפלל, כוונה בתפילה (חשש טורדני בנושאי כוונה בתפילה למשל שלא היתה כוונה מספקת בפסוק הראשון של קריאת שמע או בברכה הראשונה של תפילת עמידה). בדומה לכך רווחת יחסית, טורדנות סביב שמירת הלכות טהרת המשפחה, למשל בהקשר של מציאת מראות אוסרים, הרגשות בעלות משמעות הלכתית, הכנות לטבילה, ביצוע בדיקות הלכתיות, ועוד.

     

    כפייתיות: כפייתיות הינה התנהגות, מחשבה או מעשה מנטלי שהאדם מרגיש צורך לבצע כתגובה לאובססיה. במקרים רבים, האדם מנסה להתעלם, להדחיק או לנטרל את הטורדנות והספקות על ידי מחשבה או מעשה חלופיים באופן חזרתי, כלומר בכפייתיות. מטרת המעשים הכפייתיים הינה להפחית או למנוע חרדה, אירוע או תוצאה שהאדם חושש שיתרחש בעקבות המחשבה הטורדנית. פעמים רבות הכפייתיות כוללת בקשת אישור חיצוני על פעולות האדם.

    דוגמאות להתנהגויות כפייתיות הן שטיפת ידיים מרובה, בדיקה חוזרת עצמית או בקשת חזרתית של אישור חיצוני. מעשים מנטליים כפייתים הינם ספירה, תפילה, הדהוד פנימי של מילים מסויימות באופן חזרתי. פעמים רבות מדובר על טקס שהאדם יוצר לעצמו על פי חוקים פנימיים. בהקשר של טהרת המשפחה יש נשים שיבצעו למשל מספר גדול מאד של בדיקות, ישקיעו זמן ארוך באופן מיוחד בהכנות לטבילה, יטבלו שוב ושוב או יפנו באופן חוזר ותדיר לסמכות הלכתית בנוגע לספקותיהן.

    הימנעות:

    אנשים המתמודדים עם טורדנות כפייתית נוטים גם להימנע ממצבים שעלולים לעורר את המחשבות או התחושות הטורדניות. תופעת ההימנעות עלולה להתרחב יותר ויותר ככל שהזמן עובר. במקרה של אישה שרוצה לשמור הלכות טהרת המשפחה דפוס כזה עשוי להתנגש בצרכים ההלכתיים.

    הן הכפייתיות והן ההימנעות יכולות במצבים מסויימים להקשות במידה משמעותית על ההתנהלות היומיומית השוטפת ולפגוע באיכות החיים של האדם ושל הקרובים אליו.

    טיפול בטורדנות כפייתית (OCD):

    כ3% מהאוכלוסייה מתמודדים עם טורדנות כפייתית. במקרים בהם יש השלכות משמעותיות על איכות החיים והתנהלות שוטפת של חיי היום יום, מומלץ לפנות לאנשי מקצוע מומחים בתחום. כיום ישנה מודעות הולכת וגדלה לטורדנות הכפייתית והתפתחו שיטות טיפול מקצועיות שיכולות לסייע במידה רבה בנושא זה.  בהרבה מהמקרים מדובר בטיפול קצר מועד, המבוסס על הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית (CBT). בבסיס הטיפול קיימת שיטת התערבות המכונה ‘חשיפה ומניעת תגובה’. מדובר על תהליך הדרגתי שנבנה בשיתוף של האדם עם המטפל, ומבוצע לעתים על ידי האדם עצמו, ולעתים בנוכחות המטפל, מתרגל או אדם אחר קרוב. מטרת החשיפה היא להתמודד עם ההימנעויות של האדם באותו התחום שבו מופיעות האובססיות שלו, תוך צמצום הדרגתי או מניעת התגובה הכפייתית אותה נהג האדם לבצע עד כה.  תרגול זה, הנעשה בהדרגה אך בעקביות, מסייע לאדם לצמצם את הקושי הנפשי במצבים מסופקים, ואת הצורך לבצע פעולה מכוונת או בקשת אישור חיצוני כדי לייצר רגיעה זמנית בנפש.

    על פי הצרכים האישיים של האדם, ישתמשו המטפלים גם בהתערבויות טיפוליות נוספות כגון דמיון מודרך, ולעתים גם שילוב טיפול תרופתי ממוקד בנוסף לתהליך הטיפול.

    מחקרים רבים הנעשים בתחום זה ברחבי העולם מעידים על כך שישנם אחוזי הצלחה גבוהים לשיטת טיפול זו. בארץ ישנם מומחים בתחום המסייעים למתמודדים לשוב ולנהל את חייהם בצורה שלמה, ללא הצל המעיב של הטורדנות.

    ניתן לפנות באופן עצמאי למרפאות בריאות הנפש בקהילה; לרופא משפחה בכדי לקבל הפנייה לטיפול באחד ממוקדי השירות של קופות החולים, או לפנות באופן פרטי לאנשי מקצוע ברחבי הארץ. יועצות ההלכה ישמחו לסייע באיתור אנשי מקצוע רלוונטיים.

    חשוב לדעת כי במקרים מסויימים, זכאי האדם להכרה של ביטוח לאומי כמתמודד עם טורדנות כפייתית.

    התמודדות עם טורדנות כפייתית בתחום טהרת המשפחה

    ישנן נשים המתמודדות עם טורדנות כפייתית בכמה תחומי חיים שונים, ואחרות אשר מתמודדות עם טורדנות כפייתית רק בתחום טהרת המשפחה, בהקשר אחד או בכמה הקשרים. באופן טבעי, לOCD בתחום טהרת המשפחה יש השפעה רחבה לא רק על האישה עצמה, אלא גם על המערכת הזוגית ולעתים אף המערכת המשפחתית כולה.

    חשוב לדעת שבמצבים של טורדנות כפייתית, חששות אלו על פי רוב אינם הלכתיים ביסודם, אלא נובעים מקושי רגשי. לכן, אם חווית בעצמך תופעה זו, או אם  פגשת מקרוב אישה אשר נראה שמתמודדת עם מצבים אלו, יש חשיבות רבה בפניה לאיש מקצוע דרך רופא משפחה או באופן עצמאי.

    בברושור שהוצאנו בנושא תוכלי להיעזר בהבנת המצב ולקבל כלים ראשוניים להתמודדות.

    יועצות ההלכה ישמחו ללוות את התהליך מבחינה הלכתית

    בין אם הטיפול נעשה אצל מטפלת אישה בעלת רקע דתי, שהמתמודדת מרגישה בנוח לשתף בהיבטים האינטימיים ואשר מבינה את הבסיס ההלכתי להתמודדות, ובין אם מדובר באנשי מקצוע מרקע מגדרי או דתי אחר,  שותפות של סמכות הלכתית בתוך תהליך הטיפול יכולה לסייע. זאת כדי לתרום הן במתן מענה הלכתי מותאם למצב הרגשי והן כדי לתרום ליעילות התהליך הטיפולי כולו.

    יועצות ההלכה של נשמת ישמחו לשתף פעולה עם האישה ועם המטפלים כדי לבנות מערך תמיכה מתואם ומקיף שילווה את התהליך  מבחינה הלכתית בכל הנוגע למצוות הטהרה בזמן הטיפול ולאחריו.

     אנו מקוות שבשיתוף פעולה כזה ניתן  להפחית את החששות ההלכתיים והעצמיים להגביר בהדרגה את השקט הפנימי והאפשרות לקיים גם מצווה זו בשמחה ובנחת.


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות