• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    פיזיותרפיה של רצפת האגן


    מאמר אורח של הפיזיותרפיסטית יהודית חדד


    “האם זה נורמלי שבזמן שאני מתעטשת/ עושה פעילות גופנית אני לא מצליחה להתאפק?”

    “אני נשואה מעל לשנה ועדיין לא הצלחנו לקיים את המצווה…”

    “לפני שאני יוצאת מהבית אני מקפידה ללכת לשירותים באופן קבוע”

    “מאז הלידות אני מרגישה שאני צריכה להתפנות כל שעה…”

    כל אחת מהתלונות הללו יכולה לנבוע מליקוי בתפקוד של רצפת האגן.

    רצפת האגן היא אזור הזוכה לתשומת לב בעולם רפואת הנשים בעשור האחרון ולא בכדי- רצפת האגן מהווה קיר תמך תחתון לאברי הבטן והאגן.

    עצמות האגן יחד עם שרירי רצפת האגן יוצרים מעין ערסל ובו אברי האגן המשתייכים ל-3 מערכות שונות: שתן, רביה ועיכול.

    חשוב להבין– שרירי רצפת האגן, כמו שרירים (רצוניים) אחרים בגוף, יכולים להתכווץ או להרפות בהתאם לצורך ולרצון שלנו. כמו כן, ניתן להשפיע על כח שרירים אלו ע”י תרגילים מוכוונים או לחילופין ללמדם להרפות בעת הצורך. ניתן להשוות זאת לכיווץ שרירי הזרוע בעת הרמת משא ולחיזוק שרירי הזרוע בתגובה להרמת משא באופן קבוע (למשל משקולת).

    רצפת האגן משתנה ומושפעת מהשינויים (ההורמונליים והמכאניים) החלים בגופה של האישה לאורך מעגל חייה- ילדות, התבגרות, נישואים, הריון ולידה, חידלון הוסת וזקנה.

    הריון הוא דוגמה בולטת לשינוי, במהלכו מופרשים הורמונים הגורמים להרפיית שרירי רצפת האגן והרצועות התומכות לקראת הלידה הקרבה, ובמקביל ישנו עומס מכאני הולך ועולה הנגרם מצמיחת העובר.

    לנשים רבות ישנם תסמינים הקשורים לליקוי בתפקוד רצפת האגן בכל אחת מתחנות החיים השונות, ואף על פי כן, חלק ניכר מנשים אלו לא פונות לטיפול או לא יודעות לאיזה גורם טיפולי יש לפנות.

    לפניכן פירוט תסמינים מהנפוצים יותר, לפי חלוקה למערכות-

    מערכת השתן- דחיפות (לחץ) למתן שתן, תכיפות (תדירות גבוהה) בהטלת שתן, דליפות שתן, דליפת שתן במאמץ (שיעול, עיטוש, הרמת משקל כבד), אצירת שתן, צניחת איברים וכו’.

    מערכת הרבייה- כאבים ביחסי אישות, כאבים בצלקות לאחר לידה, צניחת איברים ועוד.

    מערכת העיכול- עצירות כרונית, קושי להתאפק, צניחה, דליפות ועוד.

    התסמינים הרבים יכולים להיות חריפים יותר או פחות בתחנות החיים השונות, וישנה מגמה כללית של החלשות רצפת האגן בהגיענו לזקנה. זוהי עבורנו סיבה נוספת לבחור לטפל בעצמנו מוקדם.

    למה לצפות בטיפול?

    בטיפול פיזיותרפיה לרצפת אגן אנו המטפלות עורכות תחילה ראיון עם האישה כדי להבין מה מפריע לה ואיך מושפע מכך התפקוד היומיומי שלה. לאחר מכן מתבצעת בדיקה חיצונית (של הבטן ותבנית הנשימה) ובדיקה פנימית (של אברי האגן ושרירי רצפת האגן). לבסוף, אנחנו בונות יחד עם האישה תכנית טיפול הכוללת הדרכה ותרגילים מותאמים לתסמינים שעלו מהראיון והבדיקה.

    כאב ביחסי אישות הוא נושא קרוב לליבי. נשים רבות המגיעות לטיפול מספרות שעברו אצל אנשי מקצוע רבים שלא ידעו לתת מענה לכאבן. לעיתים הדרך שהן עוברות עד להגעה למענה טיפולי מתאים יכולה להיות מאוד מתסכלת. תסכול זה מצטרף לתסכול האישי-זוגי שהכאב עלול ליצור. חשוב לי לציין שבחלק ניכר מהמקרים, פיזיותרפיה של רצפת אגן היא חלק משמעותי ביותר בטיפול בכאב ביחסי אישות.

    יהודית חדד

    BPT, אוניברסיטת בן גוריון
    פיזיותרפיסטית של רצפת האגן
    קופ”ח מאוחדת וקליניקת “פיזיואקטיב” בירושלים
    [email protected]
    פלאפון- 0524443090
    פייסבוק: יהודית חדד- פיזיותרפיה של רצפת האגן בירושלים


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות