• Hebrew
  • English
  • Espnaol
  • Francais

הלכה ובריאות האישהלעילוי נשמת לואיז בת יוסף ומרגרית חקשורי ז"ל

  • donate
  • תפריט

    סוגים שונים של אמצעי מניעה


    ההחלטה לפעול על מנת שלא להיכנס להריון כרגע או למשך תקופה כלשהי, היא החלטה גדולה וכבדה. תוכלו לקרוא בדפים השונים באתר על ההיבטים ההלכתיים של ההחלטה, על שיקולים שונים בבחירת אמצעי מניעה, ועל תהליך קבלת ההחלטה. לאחר שההחלטה העקרונית התקבלה, עדיין נדרשת החלטה לגבי אופן הפעולה, והאמצעי שיבחר על מנת למנוע כעת הריון.

    בין סוגים שונים של אמצעי מניעה ישנם הבדלים מהותיים באופן הפעולה, בהשפעתם על הגוף, במידת האפקטיביות שלהם, במה שהם דורשים מהאישה ומהאיש ועוד. התיאור הכללי בתרשים שבדף זה נועד לאפשר לך להבין את מרחב האפשרויות שבתוכו נמצאות האפשרויות שביניהם יש לבחור.

    תרשים אמצעי מניעה

    שיטות טבעיות: שיטות אלה מבוססות על ירידה בסיכוי להרות בזמנים מסוימים תוכלי לקרוא על שיטת המודעות לפוריות, ועל שימוש בהנקה כאמצעי מניעה.

    אמצעי מניעה מלאכותיים מתחלקים לשלוש קבוצות מרכזיות:
      1. אמצעים הורמונליים:

        בקבוצה זו נכללים סוגים רבים ושונים של אמצעי מניעה. המשותף לכולם הוא מנגנון הפעולה העקרוני הכולל הכנסת הורמונים סינטטיים לגוף, בכדי שיפעלו באופן שישנה או יחליף את פעילות המערכת ההורמונלית הטבעית של האישה. אמצעים אלו משפיעים על הפרשת ההורמונים במוח, ובהתאם על כלל המערכת ההורמונלית ומערכת הרבייה.

        תוכלי למצוא באתר דף על אמצעי מניעה הורמונליים משולבים, ובו מידע כללי וכן מידע על גלולות, מדבקות, וטבעת נרתיקית (‘נובה רינג’).

        תוכלי למצוא באתר מידע על אמצעי מניעה הורמונליים עם פרוגסטרון בלבד. הן בגלולות (mini-pill, המכונות גם לפעמים גם ‘גלולות להנקה’) והן באופנים נוספים, כמו זריקות או שתל.

        בדפים אלה נתייחס בהרחבה לסוגים השונים של האמצעים ההורמונליים, שיש ביניהם הבדלים הן במרכיבים, הן באופן הכנסת ההורמונים לגוף, והן בתדירות שבה יש לפעול על מנת להכניס אותם לגוף.

      2. התקנים תוך רחמיים:

        יש מספר סוגים שונים של התקנים, שאופני פעולתם שונים. המשותף לכולם הוא שמדובר בהתקן שמוכנס ע”י רופאה לתוך הרחם (במיקום שונה בסוגים שונים של התקנים), ושוהה שם אפילו למשך מספר שנים. עצם קיומו של ההתקן ברחם הוא חלק מהותי מהמנגנון שמונע התפתחות הריון.

        בדף המידע על התקנים תוך רחמיים תוכלי למצוא מידע על התקנים לא הורמונליים: IUD התקן נובה T (“התקן נחושת רגיל”), התקן ג’נפיקס (GYNEFIX), בלרין (“התקן כדורי של ד”ר ברעם”).

        תוכלי למצוא שם גם מידע על ההתקנים שיש בהם גם הורמונים שמופרשים באופן מקומי המכונים ‘התקן הורמונלי’: מירנה (MIRENA) / ג’נס (JANESS) /קיילינה (KAYLEENA).

      3.  אמצעים חוסמים:

    הסוגים השונים של אמצעי המניעה החוסמים, פועלים כולם באמצעות חסימת הזרע בתוך גופה של האישה, לפני שהוא מגיע אל תוך הרחם. אמצעים אלה הם חד פעמיים, לקיום יחסים בפעם ספציפית. הם אינם משפיעים על המערכת הביולוגית של האישה. בדף המידע יש הסבר על דיאפרגמה, כובעון צווארי, ספוגית, קוטלי זרע, וקונדום (שאסור בשימוש).


    המידע באתר נכתב על ידי יועצות הלכה, בליווי רבנים, כדי לתת הדרכה כללית בתחומים ההלכתיים של טהרת המשפחה. האתר כולל מידע רפואי בנושאים שיש להם ממשק עם טהרת המשפחה. כל המידע הרפואי הנמצא באתר אושר ע"י רופאות. אין לראות בו הנחיה רפואית. במקרה הצורך יש לפנות להתייעצות ומעקב רפואי ע"י רופאת נשים. תשובה הלכתית נקודתית תלויה בפרטי המקרה, ולכן חשובה תשומת הלב לפרטים. להתייעצות אישית עם יועצת הלכה או רב יש יתרונות שמידע כללי אינו מספק. מאגר הנתונים והאתר מאובטחים. בנוסף, לפני פרסום שאלות ותשובות באתר אנו מטשטשות כל פרט מזהה.


    תפריט נגישות